BRATISLAVA. Po necelých šiestich dňoch nastúpili štrajkujúci letoví dispečeri riadne do práce. Štrajk však nie je úplne zažehnaný, ostávajú totiž v štrajkovej pohotovosti a budú čakať, či ministerstvo dopravy splní svoje sľuby.
„Ministerstvo nám garantovalo splnenie našich bezpečnostných požiadaviek a to konkrétnym spôsobom a v konkrétnych lehotách,“ povedal včera hovorca Združenia riadiacich letovej prevádzky Pavel Bugár.
Minister dopravy Ľubomír Vážny sa na rokovaniach zaviazal, že ak národný alebo medzinárodný bezpečnostný audit preukáže pochybenie šéfa Letových prevádzkových služieb Romana Biróa, odvolá ho.
Bezpečnosť preletov už overujú
Dispečeri totiž tvrdia, že práve Biró je zodpovedný za zníženie bezpečnosti letovej premávky na slovenskom nebi a žiadali jeho okamžité odvolanie. Štrajkujúci argumentujú napríklad tým, že vlani bolo pre nedostatky v dodržiavaní predpisov šesť nebezpečných priblížení lietadiel. Znamená to, že lietadlá boli od seba vzdialené ani nie 10 kilometrov. Takúto vzdialenosť preletí osobné lietadlo za menej ako minútu.
Národný audit už od 22. februára robí Letecký úrad, ktorý dohliada aj na bezpečnosť letovej premávky nad Slovenskom. Medzinárodný audit bude v réžii európskej organizácie pre bezpečnosť letovej prevádzky Eurocontrol. Začať by mal do dvoch týždňov. Takýto audit môže trvať niekoľko týždňov. Po jeho ukončení sa jeho výsledky ešte vyhodnocujú a na ich základe sa urobia potrebné kroky.
Nezákonnosť nebudú posudzovať
Minister Vážny viackrát povedal, že štrajk je nezákonný. Advokáti však oponovali, že zamestnanci majú podľa ústavy právo na štrajk, a to nielen pri kolektívnom vyjednávaní.
Po včerajšom rokovaní je však jasné, že sa nezákonnosť štrajku nebude posudzovať. „Ministerstvo dopravy garantuje, že zo strany Letových prevádzkových služieb nebude daný podnet na preskúmanie nezákonnosti štrajku vyhláseného Združením riadiacich letovej prevádzky,“ povedal hovorca rezortu dopravy Marián Jánošík.
Na odplatu sa dispečeri zaviazali, že nebudú požadovať zvýšenie ani valorizáciu svojich platov v kolektívnej zmluve pre rok 2008. „Dohodli sme sa, že platy budú zmrazené,“ povedal riaditeľ sekcie civilného letectva a vodnej dopravy na ministerstve dopravy Ján Breja. Majú sa tým znížiť vplyvy štrajku na príjmy Letových prevádzkových služieb.
Prevádzka je stále obmedzená
Vzdušný priestor nad Slovenskom môže byť rozdelený do štyroch sektorov. Podľa Bugára bude môcť každý sektor obsluhovať približne 20 lietadiel za hodinu.
V prvej vlne sa do štrajku zapojilo zhruba 55 dispečerov. Podľa posledných informácií sa štrajkovať rozhodlo zhruba 80 percent z celkového počtu 121 dispečerov.
Štrajk znamenal pre Letové prevádzkové služby stratu denných tržieb asi dva milióny korún.
Tento štátny podnik nesmie podľa predpisov Európskej únie vykazovať zisk. Poplatky za prelety lietadiel ponad Slovensko môže použiť len na školenia zamestnancov, ich mzdy či modernizáciu techniky.
Čo robí letový dispečer
Hlavnou úlohou dispečera je zabraňovať zrážke lietadiel vo vzduchu. To znamená v predstihu vyhľadávať možné konflikty.
V prípade, že konflikt nájde, musí včas zabezpečiť, aby k zrážke nedošlo.
Musí sledovať aj to, či nehrozí zrážka lietadla so zemou.
Okrem toho je úlohou dispečera zabezpečovať let lietadiel tak, aby bol čo najefektívnejší vzhľadom na čas a náklady.
V prípade, že sú na trase lietadla búrky, dispečeri riešia aj ich presmerovávanie.
Zdroj: SME
Dobrík: Počkáme na výsledok auditu
O štrajku letových dispečerov a ich práci sme sa rozprávali s predsedom štrajkového výboru IGOROM DOBRÍKOM.
Rokovania s ministrom dopravy Ľubomírom Vážnym nateraz skončili. Dôverujete dohode, ktorá vznikla?
„Je to vyhlásenie ministra, ktorý sa zaručil, že záväzky rezortu budú splnené. Dohoda je aj o dôvere a môžem povedať, že mu zatiaľ dôverujeme.“
Vrátila sa už situácia v Letových prevádzkových službách do normálu?
„Nie, pretože teraz bude prešetrovanie celej záležitosti. Na prešetrovaní však budú aj ľudia z našich radov. V minulosti tam boli len pracovníci manažmentu.“
Aká je situácia, čo sa týka preletov nad územím Slovenska?
„Je znížená kapacita na jednotlivé sektory z bežných asi 30 lietadiel za hodinu na 20 lietadiel. Lety budú trochu meškať. V tomto období je menej letov, počas letnej sezóny by však meškania boli väčšie.“
Budú teraz štrajkujúci robiť nejaké kroky proti šéfovi Letových prevádzkových služieb Romanovi Biróovi?
„Nie, počkáme na ukončenie auditu. Zatiaľ však ostávame v štrajkovej pohotovosti.“
K akým ohrozeniam bezpečnosti dochádzalo v posledných rokoch?
„Za posledných šesť mesiacov v lete došlo k zvýšeniu priblížení lietadiel pod minimálnu vzdialenosť. Lietadlá boli bližšie ako stanovený limit 10 kilometrov.
Tvrdíme, že je to spôsobené únavou riadiacich a čiastočne aj tým, že systém riadenia letov nie je vyladený tak, ako by mal byť a aké sú jeho možnosti. Problém je aj v tom, že riadiaci odpracujú za sedem po sebe nasledujúcich dní aj vyše 48 hodín, ako je stanovené v Zákonníku práce. Počas zimy totiž pracujú dispečeri menej a v lete to dobiehajú.“
Ivan Kahanec
Autor: Tomáš Halán