Po českom preklade románu O delfínu sa nášmu čitateľovi dostáva do rúk posledné dielo José Cardosa Piresa (1925 – 1998) Lisabon – Palubný denník. Nie je to sprievodca pre videoturistov, čo prišli mesto špehovať, ani pre vymetačov múzeí, ktorí potrebujú mať svet pekne usporiadaný a označený dátumami.
Je to skôr poetické putovanie miestami, ku ktorým Piresa viaže „nenávistná láska“, sprievodca mestom, kde sa ani nenarodil a ktoré mu ani nie vždy, počas pohnutých nedemokratických čias, ukazovalo prívetivú tvár. Zaľudnil ho postavami dejín a hlavne kultúry, predkami i súčasníkmi. Prostredníctvom nich vdýchol nový život uliciam, námestiam, kaviarňam, slávnym i zabudnutým.
Pri čítaní Palubného denníka si čitateľ občas spomenie i na naše hlavné mesto. Nielen vtedy, keď je reč „o sochároch s oboma rukami ľavými“, ktorých „diela“ sa v našich uliciach v poslednej dobe obzvlášť rozmohli. Bolestne si uvedomí, ako nám chýba podobný sprievodca. Súčasný, nesentimentálny, neobohratý. A kultúrny.
Taký, ktorý každého naučí vnímať svoje mesto, po ktorého prečítaní by už s takou neznesiteľnou ľahkosťou nebúral, neničil. Naučil by ho, že každý dom, každá ulica má svoje dejiny, osud spojený s mužmi a ženami, ktorí mesto tvorili a s nádejou odovzdali svojim nasledovníkom.
Lisabon – Palubný denník je ďalším pokračovaním z edície vydavateľstva, ktorých spoločným menovateľom je fenomén mesta.
Či už o ňom píšu teoretici urbanizmu, historici, filozofujúci architekti či iní umelci. Všetky spája vynikajúca grafická úroveň (dvorná dizajnérka Zuza Chmelová) a výborné redakčné spracovanie (tu veľmi potešia poznámky lemujúce vonkajšie okraje strán, predstavujúce Piresom spomínané osobnosti vrátane slovenských a českých prekladov ich diel).
Je to edícia milovníka mesta. Ostatne, tým je i jej vydavateľ, ktorého impozantná postava tiež už akosi patrí k uliciam (nočnej) Bratislavy.
Autor: Damas Gruska Autor je šéfredaktor revue K&S