Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Plavba mestom kultúry

José Cardos Pires: Lisabon – Palubný denník. Hlasy – pohľady – spomienky. Preklad Jana Marcelliová.Vydavateľ Ivan Štefánik, Bratislava 2006.

Po českom preklade románu O delfínu sa nášmu čitateľovi dostáva do rúk posledné dielo José Cardosa Piresa (1925 – 1998) Lisabon – Palubný denník. Nie je to sprievodca pre videoturistov, čo prišli mesto špehovať, ani pre vymetačov múzeí, ktorí potrebujú mať svet pekne usporiadaný a označený dátumami.

Je to skôr poetické putovanie miestami, ku ktorým Piresa viaže „nenávistná láska“, sprievodca mestom, kde sa ani nenarodil a ktoré mu ani nie vždy, počas pohnutých nedemokratických čias, ukazovalo prívetivú tvár. Zaľudnil ho postavami dejín a hlavne kultúry, predkami i súčasníkmi. Prostredníctvom nich vdýchol nový život uliciam, námestiam, kaviarňam, slávnym i zabudnutým.

Skryť Vypnúť reklamu

Pri čítaní Palubného denníka si čitateľ občas spomenie i na naše hlavné mesto. Nielen vtedy, keď je reč „o sochároch s oboma rukami ľavými“, ktorých „diela“ sa v našich uliciach v poslednej dobe obzvlášť rozmohli. Bolestne si uvedomí, ako nám chýba podobný sprievodca. Súčasný, nesentimentálny, neobohratý. A kultúrny.

Taký, ktorý každého naučí vnímať svoje mesto, po ktorého prečítaní by už s takou neznesiteľnou ľahkosťou nebúral, neničil. Naučil by ho, že každý dom, každá ulica má svoje dejiny, osud spojený s mužmi a ženami, ktorí mesto tvorili a s nádejou odovzdali svojim nasledovníkom.

Lisabon – Palubný denník je ďalším pokračovaním z edície vydavateľstva, ktorých spoločným menovateľom je fenomén mesta.

Či už o ňom píšu teoretici urbanizmu, historici, filozofujúci architekti či iní umelci. Všetky spája vynikajúca grafická úroveň (dvorná dizajnérka Zuza Chmelová) a výborné redakčné spracovanie (tu veľmi potešia poznámky lemujúce vonkajšie okraje strán, predstavujúce Piresom spomínané osobnosti vrátane slovenských a českých prekladov ich diel).

Skryť Vypnúť reklamu

Je to edícia milovníka mesta. Ostatne, tým je i jej vydavateľ, ktorého impozantná postava tiež už akosi patrí k uliciam (nočnej) Bratislavy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 028
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 264
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 485
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 963
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 689
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 681
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 870
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 777
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 641
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 8 970
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu