Sobota, 27. február, 2021 | Meniny má AlexanderKrížovkyKrížovky
TVRDIA, ŽE BEZPEČNOSŤ LETOVEJ PREVÁDZKY NIE JE DOSŤ SPOĽAHLIVÁ

Leteckí navigátori sa búria

Dispečeri chcú vstúpiť do štrajku, lebo sa podľa nich znížila bezpečnosť letovej prevádzky. Śtrajk sa dotkne najmä preletov nad územím Slovenska.

Štrajk sa dotkne hlavne preletov nad Slovenskom. Prílety z Košíc a Bratislavy by nemali byť obmedzené. Je však možné, že niektoré lietadlá z Bratislavy, no najmä z Viedne, neodletia. Vo vzdušnom priestore Slovenska preletelo vlani denne 650 až 1400 lietadŠtrajk sa dotkne hlavne preletov nad Slovenskom. Prílety z Košíc a Bratislavy by nemali byť obmedzené. Je však možné, že niektoré lietadlá z Bratislavy, no najmä z Viedne, neodletia. Vo vzdušnom priestore Slovenska preletelo vlani denne 650 až 1400 lietad (Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – SITA/AP)

BRATISLAVA. Dnes by mali začať štrajk slovenskí leteckí dispečeri. Včera v podvečerných hodinách rokovali s vedením Letových prevádzkových služieb. Podľa našich informácií priebeh rokovania nenaznačoval, že sa dohodnú. Stretnutie sa skončilo po našej uzávierke.


Dvojhodinový štrajk sa začne o 10.00 hodine. Druhá fáza je naplánovaná od 17.00 hodiny do odvolania. K štrajku sa pripojili navigátori letovej prevádzky z letísk Sliač, Poprad-Tatry, Žilina a Piešťany. K protestu sa zatiaľ nepridali riadiaci bratislavského a košického letiska.

Podľa letových dispečerov sa už dlhší čas dostatočne nedodržiava úroveň bezpečnosti letovej prevádzky. Ich hlavnou úlohou je predchádzať zrážkam lietadiel vo vzdušnom priestore Slovenska. „V roku 2005 a 2006 došlo k závažnému zníženiu bezpečnosti letovej prevádzky. Vedenie o problémoch vedelo, no neriešilo ich,“ povedal prezident Združenia riadiacich letovej prevádzky Ľuboš Laurenčík.

Biró by mal odísť

Klesajúca úroveň bezpečnosti letovej prevádzky nad Slovenskom sa podľa združenia prejavila najmä vlani v druhom polroku, keď došlo k viacerým prípadom skrátenia vzdialenosti medzi lietadlami vo vzduchu pod predpísanú normu. Dispečeri preto žiadajú aj odvolanie šéfa Letových prevádzkových služieb Romana Birá.

Laurenčík povedal, že odvolanie riaditeľa je jedným z faktorov, ktorý môže ovplyvniť ukončenie štrajku. Minister dopravy Vážny však zatiaľ nevidí na to dôvod. Biró požiadavku dispečerov nekomentoval.

Letecký úrad zatiaľ nedostal oficiálnou cestou požiadavky štrajkového výboru, preto sa k nim včera nevyjadril. Podľa Augustína Klusa z úradu sa vlani uskutočnil audit Letových prevádzkových služieb, počas ktorého štátny podnik musel preukázať zhodu s požiadavkami európskej smernice. „Výsledkom bolo udelenie osvedčenia na poskytovanie leteckých navigačných služieb,“ povedal .

Vážny štrajk spochybnil

Podľa Vážneho nie je štrajk legitímny, „pretože to nie je o kolektívnej zmluve“. Advokát Tomáš Kamenec pripomenul, že ústava priznáva právo na štrajk. „Toto právo nemožno upierať preto, že existuje právna úprava, ktorá umožňuje štrajk len v prípade rokovania o kolektívnej zmluve,“ povedal.

Vážny nevidí problém v oblasti bezpečnosti letovej prevádzky. Podľa neho sú dôvodom štrajku požiadavky dispečerov na lepšie ohodnotenie. Mesačný zárobok navigátora dosahuje podľa ministra zhruba 200–tisíc korún. Mzdy letových navigátorov tento rok oproti vlaňajšku stúpli o dve percentá plus ďal­ších 1000 korún, tí však údajne žiadali navýšenie až o 20 percent.

Problémom je bezpečnosť

Dispečeri zdôvodňujú štrajk znižovaním úrovne bezpečnosti letovej prevádzky. Upozornili na sús­tavný pokles počtu riadiacich letovej prevádzky a nevyhovujúci pracovný režim v letných mesiacoch, keď je hustejšia premávka.

To podľa nich prispieva k nárastu psychickej záťaže a znižuje schopnosť plnej koncentrácie. Podľa nich sa takmer vôbec nevykonáva výcvik, pri ktorom sa majú pripraviť na možné neštandardné núdzové situácie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  2. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  3. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  4. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  5. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto!
  6. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur
  7. Geis pomáha zvládať komplikácie v cezhraničnej preprave
  8. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje
  9. Online zľavy: Viete, kde ich vyhľadať?
  10. Šanca pre mladé talenty
  1. O2: Mentálne zdravie zamestnancov je pre nás veľkou prioritou
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  3. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  4. Dáma s pávím pierkom
  5. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  6. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  7. Získaj náskok pred štartom
  8. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  9. MetLife spustila online nahlasovanie poistných udalostí
  10. Minulý rok boli v priemere ukradnuté takmer tri autá denne
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 15 990
  2. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 11 850
  3. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 7 726
  4. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 7 607
  5. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 7 017
  6. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 6 687
  7. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 292
  8. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 5 706
  9. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 5 289
  10. Zažite farebný Marakéš a hory Atlasu so slovenským sprievodcom 4 825
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu