Útla publikácia 101 největších alb pop–music je jeho verziou známych amerických a britských kníh-návodov o tom, ktoré albumy by ste si mali zobrať na opustený ostrov, alebo ktoré zo slávnych nahrávok by ste určite mali počuť predtým, než umriete.
Pri podobných knižných kompiláciách ide o to, či sa vám podarí vybrať to najpodstatnejšie, aj keď vždy treba rátať s tým, že každému tam bude niečo chýbať. Táto jasne ohraničila svoj výber podtitulom - od Elvise k Radiohead. Je to logické. Elvisom sa to všetko skutočne začalo. Čo sa týka Radiohead, ide o jednu zo skupín poslednej éry, ktorej album OK Computer sa pravidelne umiestňuje medzi desiatimi najlepšími nahrávkami všetkých čias.
Klusák sa snažil vyberať zo všetkých možných žánrov. Od Jamesa Browna a jeho koncertu z Apolla cez Arrival od Abby, Sex Pistols a ich Never Mind The Bollocks až po album kapely Gorillaz s názvom Demon Days.
Veľkou prednosťou je autorov osobný vklad. Nespolieha sa iba na všeobecne dostupné informácie, ale na pomerne malom priestore sa mu darí vyrozprávať príbehy jednotlivých hudobníkov.
To všetko dopĺňa zaujímavými postrehmi ako v prípade albumu Arrival švédskej skupiny Abba: „Pri bližšom počúvaní piesní Abba vložila svoj veľký paradox. So žiarivými dvojhlasmi žien a optimistickými melódiami sa spojili texty, do ktorých Björn a Benny pomerne úprimne vkladali pocity trpkosti.“
Zaujímavosťou tohto výberu sú kompilácie, ktoré definovali rôzne éry popmusic ako napríklad živý album z festivalu Woodstock alebo soundtrack ku kultovému filmu Trainspotting. Klusák sa nebál do výberu vložiť aj album od ruského pesničkárskeho barda Vladimira Vysockého, ako aj poľského speváka Mareka Grechutu. To sú jediní dvaja zástupcovia východnej Európy v tejto knižke.
Niektoré albumy tu však chýbajú. Určite by si nomináciu zaslúžili newyorskí Ramones s prvým albumom, ktorý v tichosti odštartoval punkovú revolúciu, absentuje aj platňa od britských The Smiths Queen Is Dead, ktorá obrátila naruby syntetické osemdesiate roky. A namiesto Stevieho Wondera by tam mohol byť What's Going On, protivojnová spoveď Marvina Gaya, ktorá posunula americký soul do sedemdesiatych rokov
Dalo by sa polemizovať aj o tom, prečo autor napríklad vybral od Lou Reeda Songs For Drella a nie New York, ale v konečnom dôsledku treba rešpektovať jeho rozhodnutie. Veď ako sám napísal v úvode knihy, „výborných albumov je v hudbe jednoducho oveľa viac ako stovka: nie je to nakoniec dobrá správa?“