Sante d'Orazio (1956) je známy, exkluzívny a osobitý fotograf hviezd. Výstava jeho 160 farebných a čiernobielych fotografií sa v strednej Európe koná po prvý raz. Snímky fotografa z newyorského Brooklynu vystavuje Kunst Haus Wien už len do konca najbližšieho víkendu.
D'Orazio, ktorý o sebe hovorí, že je viac Talian než Američan, nemá strach z excesívnej, páčivej krásy. Jej vizuálnu moc si zamiloval pri štúdiu maliarstva a neskôr fotografie u Lou Bersteina a svoj pohľad na ňu prvýkrát zverejnil v roku 1981 pre talianske vydanie Vogue.
V Santeho podaní sa krása porciuje ako na bakchanáliách - v šťavnatých kúskoch mäsa. Nesústreďuje sa len na známe tváre hviezd, najradšej všetkých oboznamuje s ich nahými telami. Získať od nich súhlas mu veľký problém nerobí.
Po smrti Helmuta Newtona sa Sante d'Orazio stal najznámejším fotografom ženských aktov. Nie sú to len takmer trápne, no o to známejšie snímky nahej Pamely Anderson, ktorá je „žijúce, dýchajúce a pohybujúce sa umelecké dielo“ - zrejme má na mysly jej početné plastické operácie. Je to napríklad aj provokatívny záber mačistického Mikey Rourkeho, ktorý sa prechádza ruka v ruke s hercom Johnom Enosom.
D'Orazio si natoľko necení snímky rýchlo sa pre neho vyzliekajúcich hviezd. Vyššie radí zábery, ktoré vznikli pred ich preslávením. Herci, herečky, modelky alebo speváci sú na nich v porovnaní so súčasnosťou odzbrojujúco ľudskí. Ich fotografie ešte nie sú obrazom pýchy, hoci tú Sante tiež nezakrýva. Dokonca ani pokiaľ ide o neho samého - niekoľko autoportrétov na výstave zachytáva muža, ktorý podobne ako Warhol nielen vytvoril mnohé pop-ikony, ale sám sa jednou z nich stal. Napokon, Warhol sa mu v začiatkoch postaral o prvé zákazky a d'Orazio s radosťou pracoval v jeho réžii.
Modely Sante d'Orazia musia vyzerať tak dobre, ako sa len dá. S radosťou akceptuje dokonale prevedenú umelú krásu. Má zmysel pre zraniteľnosť hviezd, nie je len fotografom, ale aj priateľom. Má pochopenie pre ich slabosti a obavy pre krehkosť slávy, o ktorej udržanie neustále bojujú. Ich nastrojená krása je pominuteľná, a tak je fotografia aj záznamom toho, čo nezadržateľne odumiera.
Napriek tomu sú zábery štylizované len natoľko, nakoľko sa štylizujú samotné modely. V tomto smere zostáva Sante d'Orazio pravdivý. Uprednostňuje spontánnosť tvorby a tvrdí, že pri práci príliš nepremýšľa. Sofia Loren, Diane Kruger, Angelina Jolie alebo Heidi Klum sú zachytené inak než Christina Aquilera, Keanu Reeves alebo Keith Richards a Axl Rose, ale každá snímka vraj bola „v rukách Božích“. A aj tá najmenšia dnes stojí 10-tisíc eur.
Keanu Reeves. S.Orazio |
Autor: Viedeň