Trnavská radnica vybavuje stavebné povolenie na rekonštrukciu posledného havarijného úseku historických hradieb, ktoré sa nachádzajú pri hasičoch. Tým zavŕši záchranné práce jedinečného opevnenia, ktoré trvajú už tridsať rokov.
Na obnovu havarijného úseku však nemá peniaze. „Predpokladáme, že ich získame z mestského rozpočtu na budúci rok. V tohtoročnom rozpočte poslanci schválili pol milióna korún na obnovu Bernolákovej brány, ktorá je tiež súčasťou opevnenia. Z fondu Obnovme si svoj dom sme požiadali o dotáciu na rekonštrukciu hudobnej veže a bašty na Michalskej ulici,“ povedal Pavol Ďurko z odboru územného rozvoja a koncepcií Mestského úradu v Trnave.
Rekonštrukciou havarijného úseku sa však obnova hradieb úplne neskončí. Mesto potom bude opravovať úseky, ktoré už opravovali za socializmu.
„Stavbári namiesto nepálených tehál použili nové. Tie spájali cementom, ktorý zadržiava vlhkosť a použili ďalšie nesprávne postupy,“ povedal architekt Ďurko. Úplné ukončenie rekonštrukcie predpokladá do piatich rokov.
Mesto už teraz rozmýšľa, ako sprístupniť hradby turistom. Pripravuje pri Michalskej ulici turistický chodník s turistickou kanceláriou, kaviarňou či výstavnými priestormi v jednej z hradobných veží.
„Trnavské hradby sú najstarším, rozsahom najväčším a najlepšie zachovaným mestským opevnením na Slovensku. Najstaršiu stavebnú fázu murovaných veží pospájaných zemnými valmi a obohnaných vodnou priekopou postavili asi po udelení mestských privilégií Trnave v roku 1238 uhorským kráľom Belom IV,“ povedal Ivan Staník z Krajského pamiatkového úradu v Bratislave. Trnava nemala kopce, rieku, ani iné prírodné podmienky na obranu, postavila si preto dômyselné hradby.
Autor: bej