čo urobí mentolový cukrík vhodený do koly. Potom už azda neprekvapí, že agentúrou roka 2006 sa podľa renomovaného týždenníka Advertising Age stal spotrebiteľ. Pán Spotrebiteľ.
Všetko do seba zapadá. Internet. Mobilné zariadenia, umožňujúce vytvárať multimediálny obsah. Vytváranie virtuálnych priestorov, kam ho možno umiestňovať, aby bol prístupný širokým masám obecenstva. Len si to predstavte! Najdôležitejší reklamný obsah roku 2006 nevytvorila žiadna reklamná agentúra, ale dvaja „borci“ - žonglér F. Grobe a právnik S. Voltz. Na webstránku umiestnili video, na ktorom ich vidno v bielych plášťoch a s okuliarmi - nápadne pripomínajúcimi tie lyžiarske - ako predvádzajú pokusy s cukríkom Mentos vhodeným do diétnej koly. Výsledkom sú nielen úchvatné gejzíry striekajúcej koly, ale aj 15-percentný nárast predaja cukríkov tejto značky. Vírusový marketing par excellence!
Nie je to však iba o zábave. Popri žartovných či zlomyseľných videách „zavesených na webe“, je to aj o oveľa vážnejších veciach - napríklad o zdokumentovaní surového zaobchádzania s bezdomovcom v jednej zo slovenských nemocníc, o plačúcom americkom vojakovi počas bojovej akcie v Iraku či o surovom bití zadržaného mladíka policajtmi. Jednoducho, nech ste ktokoľvek a kdekoľvek, vždy vás môže niekto natočiť a video umiestniť na internete.
Obyčajní ľudia, spotrebitelia, náhodní okoloidúci, ... každý z nás nadobúda ohromnú moc. Žijeme v informačnej spoločnosti, ktorej dôsledkom je diktatúra transparentnosti. Oveľa viac dnes dôverujeme tomu, čo o značke napíšu spriaznené duše na webe, než tomu, čo o nej hovoria výrobcovia v reklame. Už netreba agitovať „Spotrebitelia všetkých krajín, spojte sa!“, na Slovensku je nás on-line takmer 1,5 milióna.
Autor: Marian Timoracký marketingový konzultant