Trh na Miletičovej ulici, najväčší v Bratislave, je mesto v meste. Má "štvrte" plné zábavy (pivo, víno, cigánska, klobása), ulice, kde sa na vás usmievajú tetušky predávajúce zeleninu a kvasenú kapustu, na inom bulvári vás zase lákajú kvetinári. Jedna veľká štvrť je skoro celá zastrešená celtami a igelitmi, takže sem nezaprší. Tu ponúkajú lacný tovar Vietnamci. Sem sme sa vybrali preskúmať, aká je dnes situácia s falšovanými značkovými výrobkami.Z "Miletičky" si Bratislavčania aj trochu strieľajú (ideš si kúpiť niečo od Huga Miletiča?), ale chodia sem radi, napokon, výrobky z Číny poslúžia rovnako ako oveľa drahšia obuv a oblečenie z bežných obchodov. Aj keď sa zničia rýchlejšie, čo na tom? Cena je neodolateľná.
Ešte pred niekoľkými rokmi bol trh zaplavený falzifikátmi. Za babku ste tu mohli kúpiť tenisky, oblečenie či bundy s logami Nike, Adidas a čohokoľvek iného, čo bolo práve v móde.
"Nič také tu nemám, nikde na trhu nenájdete takéto veci," dušuje sa obchodník lámanou slovenčinou. "A čo toto," ukazujem na tričká s nápisom Dolce a Gabanna. "To sú len také drobnosti, veď to každý vidí, že to nie je originálny výrobok," hovorí Vietnamec. Tvrdí aj niečo také, že nápis sa aj tak rýchlo vyperie, ale možno mu len zle rozumiem. Zrazu má naponáhlo, musí niekam telefonovať.
Adibas sa vypredal
Pravdou je, že na Miletičovej nájdete minimum falšovaných výrobkov. Na porovnanie na trhu v Prahe-Holešoviciach sa na vás valia zo všetkých strán, ešte horšia situácia je v česko-nemeckých pohraničných oblastiach. "Pred piatimi rokmi toho bolo veľa aj tu," hovorí nezvyčajne zhovorčivý vietnamský trhovník. "Policajti však robili záťahy. Uzavreli celé trhovisko a kontrolovali. A nie raz. To si potom človek rozmyslí, čo predáva." Ukazujem na mikinu Lonsdale. "Ale veď z nej mám len dva kusy, to nič nie je," nedá sa vyviesť z miery.
Trh vyzerá trochu ako armádny výpredaj, maskáčová látka je v móde. Na jedných vojenských nohaviciach sa vyníma výrazné runové logo Thor Steinar, obľúbená značka pravicových skínov. "A toto sú pravé steinarky?" pýtam sa vietnamského predavača. Nerozumie. Napokon, nohavice majú značku Euro Jeans.
Vietnamský marketing sa pružne prispôsobuje situácii. Keď začal byť problém s falšovanými značkami, výrobcovia sa vynašli a začali značky jemne obmieňať. Tak sme mohli vidieť oblečenie a obuv Adibas, Puna, Nicke, Mike či Grebok. Aj logá boli povedomé. Toto obdobie sa pri odevoch zrejme skončilo. Asi nie každý si dá na seba zjavnú imitáciu obľúbených značiek. Veď výrobky sa falšujú práve preto, aby čo najvernejšie imitovali originál a aby sa ten, čo ich nosí, mohol značkou pýšiť.
Parfum od Victora Huga
Parazitovanie na značkách, alebo skôr ich parafrázovanie, pretrváva v stánku s kozmetikou. Na Miletičke si môžeme kúpiť napríklad parfum Victor Hugo. Flakón sa pritom veľmi podobá na produkt iného Huga - Bossa. Vôňu má na nerozoznanie od originálu (to hovoria aj majitelia citlivých nosov), ale cena je odlišná. Victor stojí stovky, Boss minimálne dve tisícky.
Ďalšou variáciou na Huga Bossa je Ego, luxusný parfum Poison má obdobu v lacnom Potion. A čo napodobeniny? "Také tu nedržíme, toto sú legálne značky," hovorí predavač.
Napodobňovanie značiek je na Miletičovej dnes už veľmi decentné. Napríklad v logu značky rozšírenej čínskej obuvi Sandic sú tri polkruhy. V niečom to môže pripomínať Adidas. Lion Heart má zasa tvar písma a leva v štýle Lonsdale. Sú tu aj košele Gianni Armani - pravý Armani sa volá Giorgio.
Konečne pirát
Pri stojane s kabelkami priam svieti cestovná taška Valentino. "Ja tu nemám žiadne falzifikáty," tvrdí predavačka. "No predstavte si, tak to by som nepovedala, že toto môže byť niečo zlé," úprimne sa začuduje, keď jej ukazujem valentinku. "Mala som dve, ale jednu som si nechala, lebo som potrebovala na dovolenku."
Pri odchode z Miletičky míňame smutného muža s výzorom bezdomovca, ktorý má na štokerlíku rozložených niekoľko škatuliek - Hugo
Boss, Davidoff, Chanel. Konečne pravý pirát.
Najväčšie prípadyzachytenia falšovaných výrobkov v roku 2006 na Slovensku
Vyše 10 000 kusov textilu a parfumov z Bulharska. V zásielke boli falzifikáty viac než 20 svetových značiek. Práve tento prípad bol pre zástupcov viacerých z týchto značiek impulzom na nadviazanie spolupráce s colnou správou, o možnostiach ktorej nemali dovtedy takmer žiadne informácie.
Vyše 1500 kusov textilu z Turecka a Bulharska. V zásielke boli falzifikáty viac než 15 renomovaných svetových značiek.
Zásielka z Ázie, ktorá okrem textilu a odevov obsahovala aj falošné pánske hodinky najluxusnejších svetových značiek.
Zásielka z Ázie, viac než 15 000 kusov falzifikátov kozmetiky (parfumy, toaletné vody) renomovaných svetových značiek. V sprievodných dokladoch bol zapísaný iný tovar. Falšované výrobky sa zistili pomocou mobilného röntgenu.
Medzi kuriózne prípady patrí zachytenie asi 1000 príveskov na kľúče s logami známych automobilových značiek.