ať šošovicovou polievkou. Neskôr by ste sa dozvedeli, že je to vykonštruovaná informácia. Čo by ste urobili? Sťažovali by ste sa v príslušnej televízii?
V Japonsku máme jedno tradičné jedlo, volá sa natto. Sú to fermentované sójové bôby, trošku mazľavé, s charakteristickým zápachom a chuťou. Natto jedávame na raňajky s kopčekom ryže. No a minulý mesiac odznela v istej obľúbenej japonskej televíznej relácii informácia, že natto je dobré na chudnutie. Povedali, že keď budete jesť natto dvakrát denne, za dva týždne schudnete, a ukázali aj niekoľko záberov ako dôkaz. O niekoľko dní zmizlo natto zo všetkých obchodov. Predajcovia ho okamžite objednali u výrobcov, tí však nestihli pružne zareagovať, pretože takýto boom nečakali. Jeden z výrobcov natto dokonca uverejnil v novinách inzerát, kde sa ospravedlňuje zákazníkom, že ich nedokáže dostatočne rýchlo uspokojiť. Pochopiteľne, kvôli záujmu stúpla aj cena natto.
Všetko sa vyvíjalo priaznivo, až kým istý bulvárny časopis neodhalil, že televízna reportáž o natto a jeho účinkoch na chudnutie je výmyslom. Odvysielané dôkazy a odborné informácie boli vykonštruované. Diváci sa nazúrili a asi 9200 sťažovateľov zatelefonovalo do televízie. Väčšina z nich hovorila o strate dôvery v televíziu, ktorá by mala vždy hovoriť pravdu! Netrvalo dlho a generálny riaditeľ televízie usporiadal tlačovú konferenciu, kde oznámil, že generálnemu riaditeľovi, teda samému sebe, znížil plat a zároveň zrušil inkriminovanú reláciu.
Ľudia v médiách žijú pod neustálym tlakom. Takmer denne musia prísť s novou, strhujúcou témou. Ak ju neprináša sám život, nečakajú so založenými rukami. Jednoducho si tému alebo nový fenomén vymyslia. Pravdivosť zaštítia komentárom nejakej autority a obrázkami, ktoré majú zaručiť, že sa na lož nepríde.
Túto techniku vyskúšal aj môj niekdajší kolega. V strese raz na porade ponúkol tému, vraj existuje krčma, v ktorej sa hostia môžu slobodne oblievať a striekať pivom. Dúfal, že mu to neprejde, no šéf sa, naopak, nadchol a dal mu tému spracovať. Povedal: "To bude výborné, teraz, v sezóne večierkov!"
Kolega mal s tým vážny problém. Myslím, že oslovil aj nejakého známeho, ktorý bol majiteľom baru, aby začal s takouto službou pre hostí, ale nepochodil. Napokon sa sám nechal odfotografovať pooblievaný pivom a na konci vymysleného článku neuviedol adresu podniku, iba telefónne číslo. Tiež falošné. V redakcii sme sa išli pre drnčiacie telefóny so sťažnosťami zblázniť. Na druhý deň kolegu prepustili.
Autor: Masahiko