Maturantov čaká rozhodovanie, na akú vysokú školu si podajú prihlášku. "Mali by sa rozhodovať podľa intelektových schopností, osobnostných predpokladov a nielen podľa záujmu. Výskumy potvrdili, že profesia vybratá iba podľa záujmu nemusí byť vždy správna, záujem sa totiž nemusí zhodovať s osobnostnými predpokladmi na určitú profesiu. Študent je potom z výberu školy a realizácie profesie sklamaný," povedala vedúca Katedry pedagogickej psychológie Blandína Šramová z Fakulty sociálnych vied a zdravotníctva Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre.
Dôležitý je motív, čo chce človek v živote robiť
Ak má napríklad študent záujem o počítače, to ešte neznamená, že bude úspešný programátor. Ak sa rozhodne pre štúdium psychológie s pohnútkou pomáhať iným, počas štúdia zistí, že by ho viac napĺňala práca sociálneho pracovníka alebo učiteľské povolanie. Dôležitý je tiež motív rozhodnutia pre štúdium: ak sa totiž pre štúdium psychológie rozhodne preto, že si tak chce sám riešiť vlastný problém, štúdiom odboru ho nevyrieši, ale vyhrotí.
"Študent by mal pri výbere profesie navštíviť odborníka v psychologickej poradni alebo školského psychológa strednej školy. Odborník sleduje nielen záujmovú oblasť, rozumové schopnosti, ale aj štruktúru osobnosti. Podľa toho mu odporučí, ktorým smerom sa má v profesii uberať, aby bol spokojný. Určí najmä, či má študovať humanitné, alebo prírodovedné predmety," povedala Blandína Šramová.
Rodičia by nemali tlačiť
na deti
Maturant býva niekedy pod tlakom rodičov, ktorí môžu mať opačný názor ako psychológ. "Ak pochádza z lekárskej rodiny, nie je správne, aby ho rodičia bez jeho osobnostných predpokladov tlačili na medicínu. Musia si uvedomiť, že dobro dieťaťa je pre nich prvoradé. Nebude sa cítiť dobre v profesii, ktorú mu oni vyberú, hoci ju môže bez problémov vyštudovať. Nespokojnosť s profesiou sa prenesie do jeho osobného života a každý rodič predsa chce, aby jeho dieťa bolo šťastné a spokojné," vysvetľuje vedúca katedry.
Odporúča nedávať veľa prihlášok na vysoké školy. Študenti si potom nestihnú učivo naštudovať, prijímacie skúšky sú tesne po sebe alebo sa kryjú tak, že sa na ne nestihnú dostaviť. Stačia maximálne dve až tri prihlášky na školy podobného zamerania.
Jana Beňová