BRATISLAVA. Tretí mobilný operátor O2 dnes o polnoci spustil prevádzku svojich služieb. Jeho zákazníkov bude možné na displeji mobilného telefónu spoznať podľa predvoľby 0949. Dnes sa zároveň skončila veľká reklamná kampaň operátora, v ktorej za 45 dní získal cez 500–tisíc záujemcov o predplatené karty O2 Jednotka. Do konca februára, keď zverejní ďalšie podrobnosti k ponuke predplatených kariet, nebude registrovať nových zákazníkov. Čas využije na rozosielanie balíčkov so SIM kartami predregistrovaným záujemcom. Dostávať ich budú poštou v poradí, v akom sa registrovali.
O2 má nižšie ceny volaní
Od 2. februára môžu telefonovať prví zákazníci, pre ktorých nový operátor pripravil špeciálny program O2 Jednotka. V rámci neho ponúka doživotné telefonovanie vo vlastnej sieti za 2 Sk za minútu. Program sa od konkurenčných odlišuje aj ostatnými cenami. Kým konkurenčné predplatené karty Easy a Prima zákazníkom ponúkajú rôzne zvýhodnenia prostredníctvom rozširujúcich balíčkov, program O2 Jednotka sa zameral na jednoduché a jednotné sadzby. Napríklad pri volaniach do konkurenčnej siete zaplatia zákazníci O2 menej od 40 halierov do 6 korún za minútu hovoru. Nový program O2 Jednotka sa odlišuje aj tým, že na slovenskom trhu prvýkrát ponúka internetové služby. Tie doteraz pre zákazníkov predplatených kariet neboli dostupné. Novinkou je aj bezplatná aktivácia služieb, za ktoré konkurenční operátori účtujú poplatky.
O2 však zároveň s novým programom zavádza kratšie termíny na vyčerpanie predplateného kreditu. Pokým zákazníci Orange a T-Mobile volajú až 12 mesiacov po dobití kreditu, s kartou O2 je možné telefonovať len tri alebo šesť mesiacov podľa výšky navýšeného kreditu. Operátor tým zákazníkov motivuje k častejšiemu utrácaniu.
O2 zrejme aj pochybila
Nový operátor mal podľa zákona 15 dní pred spustením služieb zverejniť podrobné podmienky používania služby spoločne s cenníkom. O2 tak urobil až 24. januára, teda len 9 dní pred dnešným spustením. Zároveň zatiaľ nebude možné preniesť do siete O2 mobilné číslo od konkurenčných operátorov. Podľa vyjadrenia hovorkyne Hany Hejskovej podnikla O2 od získania povolenia viacero krokov na to, aby čo najskôr zaviedla prenositeľnosť čísla. „Z objektívneho zhodnotenia aktuálnej situácie všetkými zúčastnenými stranami vyplýva, že realizácia prenositeľnosti si vyžiada čas v mesiacoch. Celý proces je riadne zdokumentovaný a informovali sme o ňom regulátora,“ dodala Hejsková. Telekomunikačný úrad sa začne situáciou zaoberať až vtedy, ak operátor odmietne číslo z akýchkoľvek dôvodov preniesť.
Vysoké očakávania, ale aj vyšetrovanie
Tretí mobilný operátor prichádza na Slovensko po desiatich rokoch od spustenia komerčnej prevádzky mobilnej siete GSM. Počas tohto obdobia sa napriek záujmu operátorov uskutočnili tri neúspešné výberové konania. Verejnosť pritom na každé z výberových konaní reagovala s veľkými očakávaniami príchodu ďalšieho operátora.
Bez problémov sa nezaobišiel ani posledný tender v lete minulého roka. Od vyhodnotenia ho sprevádzali protesty a neúspešní záujemci Mobilkom a BFour vyjadrili pochybnosti o transparentnosti tendra. Napadli nielen spôsob vyhodnotenia ponúk, pri ktorom vopred nepoznali váhu jednotlivých kritérií, ale aj zaujatosť jedného z členov výberovej komisie, Patrika Krauspeho. So stanoviskom neúspešných kandidátov sa v januári stotožnila aj generálna prokuratúra a v súčasnosti celé výberové konanie prešetruje. Ďalším podaním sa zaoberá od decembra Európska komisia.