Pridrahá mexická tortilla

Cena kukuričného chleba, základnej mexickej potraviny, za posledný mesiac prudko stúpla. Najchudobnejší Mexičania sa boja hladu.

Výroba tortilly.Výroba tortilly. (Zdroj: REUTERS)

V Mexiku vyšli do ulíc hlavného mesta desaťtisíce ľudí, aby protestovali proti prudkému nárastu cien základných potravín. Po nástupe vlády konzervatívca Felipe Calderóna cena tortilly - tradičného mexického kukuričného chleba – stúpla štvornásobne. Je to vôbec najvyššia cena za posledné desaťročia.

Tortillová kríza

Pre milióny ľudí žijúcich na hranici chudoby je to tragédia. Tortilla predstavuje jedinú istotu v ich chudobnom jedálničku a podľa BBC tretina ich zárobkov ide práve na toto jedlo. Mnohým hrozí, že sa nebudú môcť poriadne najesť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Demonštranti v uliciach Mexico City vykrikovali „Bez kukurice neexistuje krajina“ a obviňovali prezidenta, že zapredal krajinu zahraničnému kapitálu.

Ceny kukurice výrazne stúpli, pretože v susedných Spoje­ných štátoch je po nej veľký dopyt. Práve kukurica je surovinou pri výrobe biopalív, ktoré sú teraz v USA v rámci ohľaduplnejšej environmentálnej politiky výrobcov áut na veľkom vzostupe. Mexiko zo Spojených štátov tradične dovážalo lacnú kukuricu, teraz sa situácia obracia.

Prezident Calderón na zvýšenie cien reagoval presviedčaním mexických výrobcov a predajcov kukurice, aby jej cenu držali na najnižšej možnej úrovni. Nezáväznú dohodu však nedodržiavajú všetci.

Ľavica je na koni

Demonštráciu, ktorú zorganizovali z prevažnej časti farmári a odborári, privítali prívrženci ľavicového kandidáta na prezidenta Manuela Lópeza Obradora, ktorý sa sám pridal k protestujúcim. Je presvedčený, že mu Calderón, ktorý sa ujal funkcie prezidenta 1. decembra, ukradol voľby. Vyhral ich tesne a o jeho víťazstve rozhodol až súd.

SkryťVypnúť reklamu

„Calderón nie je len zlodej, on je aj vrah, pretože chce, aby sme zomreli od hladu,“ kričala dôchodkyňa na námestí. Ľavičiari na Calderóna neustále vykrikovali „menos PAN, más tortilla“, čo doslova znamená menej chleba, viac tortilly – skratka PAN je totiž aj názvom vládnej Strany národnej akcie.

Tortillová kríza zatienila prezidentove záťahy proti drogovým dílerom, na ktorých nasadil stovky policajtov.

Verejnosť teraz zaujíma cena tortille. Dvadsať miliónov Mexičanov žije z dvoch dolárov na deň.

Autor: jah

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 594
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 326
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 716
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 138
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 349
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 881
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 879
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 375
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu