
BRATISLAVA – Čas špičkových manažérov za našimi hranicami je príliš drahý na to, aby ho trávili v pomalých dopravných prostriedkoch. Preto lietajú. Na súkromných alebo firemných lietadlách.
U nás je súkromné lietanie ďaleko za tým, čo znamená vo svete. Registrovaných je len 20 malých súkromných alebo firemných lietadiel (do 10 miest).
Hoci cena malého lietadla môže byť porovnateľná s luxusným autom (a tých sa tu preháňa dosť), nie sú tu žiadne zástupy firiem a biznismanov lietajúcich z nevyhnutnosti, prestíže alebo kratochvíle.
„Lietadlo je najdrahšie vtedy, keď stojí nečinne v hangári. Musí sa komerčne využívať, musí lietať. Aj keď ho mám na súkromné účely, mám záujem dať ho k dispozícii aj iným ľuďom, ktorí to zaplatia. A v tom je to. Ja im nemôžem vystaviť letenku, to legislatíva nedovoľuje. Musím lietadlo prenajímať dopravcovi, ktorý je na to vybavený, iba takto môžem to lietadlo využiť, aby vozilo aj iných. Je to nezmyselné. Tvorcovia zákona hodili všetky lietadlá, malé aj veľké, do jedného vreca,“ povedal pre SME jeden z mála slovenských majiteľov lietadiel.
Viac ako majiteľov lietadiel je nadšencov lietania. Patrí k nim aj žilinský primátor Ján Slota, ktorý si rád zalieta nielen nad Žilinou, ale z kokpitu lietadla si už obzrel aj parlament. Lietadlo si zatiaľ prenajíma a jedna hodina ho stojí 3600 korún (na porovnanie: cena letovej hodiny v zahraničí sa pohybuje od 5000 do 10 000 DEM).
V leteckej biede na Slovensku si piloti pochvaľujú aspoň to, že stúpa dopyt po aerotaxíkových službách.
(edi)
Tematicky príbuzné články:
Lietanie s pristrihnutými krídlami
Čo to stojí
Aerotaxíky fungujú
Slota zobral redaktorov SME na vyhliadkový let
Šéfovia veľkých firiem nelietajú linkami
Na čo sú hviezdam
Súkromné lietanie sa na Slovensku potkýna o zákony
Malé lietadlo je lacnejšie ako lepší mercedes
Sadnete do auta a letíte. Nemožné? Pre Štefana Kleina nie