BRATISLAVA. Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchod (SARIO) podporila vlani 65 investičných projektov za 21 miliárd. Išlo o podporu zahraničných investorov. Na porovnanie, česká agentúra CzechInvest zrealizovala vlani 176 projektov za 144,2 miliardy. Agentúra lákala aj českých podnikateľov. Česi presvedčili 47 domácich firiem, ktoré vytvorili viac ako 5400 pracovných miest a po prepočte na slovenské koruny preinvestovali 26,6 miliardy.
Podľa hovorkyne agentúry SARIO Jany Murínovej nie je možné porovnávať činnosť týchto dvoch agentúr. CzechInvest sa spojil s agentúrou na rozvoj podnikania a zároveň má dosah aj na štrukturálne fondy na podporu podnikania. SARIO sa orientuje na prilákanie investícií a spravuje iba fondy na budovanie infraštruktúry pre podnikateľov.
„Ak slovenskí podnikatelia splnia všetky požiadavky, agentúra k nim pristupuje rovnako ako k zahraničným investorom,“ povedala Murínová. Zatiaľ sa nenašlo veľa slovenských firiem, ktoré môžu expandovať. Nedarí sa im totiž splniť podmienku minimálnej 200-miliónovej investície. „Očakávame, že novela zákona o investičných stimuloch upraví túto podmienku,“ povedala Murínová.
Podporu slovenských podnikateľov má na starosti Národná agentúra na podporu malého a stredného podnikania. Oblasť cestovného ruchu a podpory investícií do tohto odvetvia chce prebrať Slovenská agentúra pre cestovný ruch. Podľa Murínovej nie je dobré takéto delenie kompetencií. „Neprospieva to podnikateľskému prostrediu. Éra veľkých investícií sa totiž končí a treba podporovať expanziu etablovaných spoločností tak, aby všetko našli pod jednou strechou, ako je to v Čechách,“ povedala.
Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení víta, že sa začína hovoriť aj o podpore slovenských podnikateľov. „Budeme aj naďalej presadzovať názor, že slovenskí investori sú diskriminovaní. Chceme dosiahnuť, aby sme mali minimálne rovnoprávne postavenie ako zahraniční partneri,“ povedal generálny riaditeľ asociácie František Bruckmayer.
Podľa analytika Tatra banky Róberta Pregu sa slovenské podniky na jednej strane sťažujú, že sú diskriminované. „Na druhej strane každý systém podpory bude vždy voči niekomu diskriminačný,“ povedal. Štátna podpora síce nie je najlepším riešením, keďže deformuje trh a vznikajú aj tlaky na verejné financie. „Štát by mal vytvoriť konkurenčné podnikateľské prostredie a čo najmenej do neho zasahovať. Stanoví základné mantinely a podnikatelia sa musia sami rozhodnúť, ako v nich budú manévrovať,“ povedal Prega.