Ľudská prirodzenosť a podstata bytia. Tak zneli témy jedinečného medzinárodného projektu - výstavy Human Nature, ktorú otvorili minulý týždeň v priestoroch bratislavského kostola Zvestovania Panny Márie. Pripravili ju študenti Vysokej školy výtvarných umení pod vedením pedagogičky a umelkyne Janeil Engelstad z USA.
Výstava, zahrňujúca site specific inštalácie, projekcie, fotografie mladých umelcov z ôsmich európskych krajín, vznikla ako výsledok spolupráce počas kurzu vedeného touto americkou umelkyňou. Projekt zaujal citlivou prácou s miestom, bývalým sakrálnym priestorom, ktorý vystaveným prácam prepožičal rôzne významové a interpretačné roviny.
Diela boli tvorivým výskumom, sledujúcim vzťah človeka a prostredia, v ktorom ľudia žijú ako komplexné duchovné, spoločenské i biologické bytosti.
Magda Stanová predstavila hravé video s názvom Dovolenka, ktoré nadľahčene pracuje s tematikou telesnosti. Veľmi jemne a s patričnou dávkou vtipu naznačovala odhaľovanie tela na plážach, no v pozadí bolo cítiť i narážku na ľudskú smrteľnosť.
Viaceré inštalácie prezentované na výstave boli interaktívne, s návštevníkmi a spirituálnou atmosférou pracovala Viera Kučera, ktorá vyzvala verejnosť položiť na svetský oltár ľubovoľný dar. Na odsvätenom oltári sa objavilo panoptikum rôznych bizarností - vypálená žiarovka, cukríky a podobne.
Na kontakte s divákom bola založená i projekcia Julie Arrive v podzemí. Pozostávala z diaprojekcie na podlahu premietaných vädnúcich kvetov, ktoré sa menili pri pohybe návštevníkov. Matej Vakula svojou zvukovou inštaláciou suverénne narábal so sociálnymi kontextmi, modifikoval ľudský hlas, ktorý významovo silné slová z našej histórie vyslovoval do zvuku zvonu, oddávna oznamujúceho dôležité udalosti v živote človeka.
Fotografka Ilah van Oijen v záberoch empaticky predstavila svoje videnie urbánneho Slovenska, pričom sa zamerala na nepatrné, avšak zarážajúce prejavy súžitia človeka so svojím prostredím.
Okrem spomenutých autorov boli na výstave prezentované práce od ďalších umelcov. S nepochopením cirkevných predstaviteľov sa stretla videoprojekcia odkazujúca na akt fyzickej lásky, ktorú museli organizátori na základe cenzúry z výstavy odstrániť.
Autor: Lýdia Pribišová ( Autorka je výtvarná kritička)