Sobota, 31. júl, 2021 | Meniny má IgnácKrížovkyKrížovky
EURÓPSKA KOMISIA CHCE PRESADIŤ VYŠŠIU DAŇ Z NAFTY

Nafta v únii zdražie

Zvýšená minimálna sadzba by mala zabrániť špekuláciám pri tankovaní a cestovaniu za lacnejšími pohonnými látkami.

Najmä vodiči kamiónov cestujú v rámci EÚ za lacnejšou naftou. Rozdiely v daniach im umožňujú značne ušetriť.Najmä vodiči kamiónov cestujú v rámci EÚ za lacnejšou naftou. Rozdiely v daniach im umožňujú značne ušetriť. (Zdroj: SITA)

BRUSEL. Minimálna daň z nafty sa pravdepodobne zvýši z terajších 302 eur až na 380 eur na tisíc litrov. Európska komisia chce vyrovnať rozdiely medzi jednotlivými členskými krajinami. V súčasnosti sa totiž bežne stáva, že vodiči z jednej krajiny využívajú nižšie ceny nafty v inej členskej krajine.

V 27 štátoch únie je harmonizovaná len minimálna spo­trebná daň vo výške 302 eur. Rozdiely medzi členskými štátmi sú pritom až 400 eur. V krajinách, ktoré dostali prechodné výnimky, sa sadzba pohybuje okolo 220 až 294 eur. Najvyššiu sadzbu – 693 eur za tisíc litrov má Veľká Británia.

Skryť Vypnúť reklamu

Tieto výrazné rozdiely nútia vodičov kamiónov k rôznym obchádzkam a tankujú v krajinách, kde sú najnižšie dane.

Dane chýbajú v štátnych pokladniciach

Náklady na palivo tvoria 20 až 30 percent nákladov, ktoré dopravné firmy potrebujú na prevádzku. Rozdiely v daniach im umožňujú značne šetriť. Prispievajú však k znečisťovaniu ovzdušia emisiami kysličníka uhličitého.

Tankovacia turistika stála napríklad nemeckú štátnu pokladnicu v roku 2004 asi 1,9 miliardy eur. Nemeckí vodič tankujú prevažne v Poľsku a Českej republike. Vzhľadom na to, že všetci dopravcovia tieto výhody nemôžu využívať, dochádza k narušeniu konkurenčného prostredia.

„Dopravcovia, ktorí jazdia medzi viacerými štátmi alebo majú sídlo blízko hraníc s krajinou, kde je nižšia daň, vykonávajú fiškálne plánovanie označované tankovacia turistika. Dotankujú si v krajinách s nízkou daňou, aby mali výhodu proti konkurencii,“ píšu autori štúdie, ktorú si na túto tému dala vypracovať Európska komisia.

Skryť Vypnúť reklamu

Horná hranica, ktorú teraz musia členské krajiny dodržiavať, by mala byť zrušená.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  2. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  3. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  4. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  5. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  2. Košická štvrť je súčasťou odpadového experimentu.
  3. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  5. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  6. Nepodceňujte rozmiestnenie zásuviek a vypínačov
  7. Hrotka: Sporiteľne ťahajú za kratší koniec. Musíme reagovať
  8. Slováci čoraz viac nakupujú pivo vo vratných fľašiach
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 6 270
  2. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 4 513
  3. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 3 728
  4. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 432
  5. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 344
  6. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 235
  7. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 3 160
  8. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 2 818
  9. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 2 777
  10. Jeden deň na Bratislavu nestačí 2 725
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu