Podľa Ivana Macka, riaditeľa Územných programov mesta verejné prerokovanie vlastne slúži na prvé stretnutie investora s verejnosťou. Pri verejnom prerokovávaní majú zástupcovia navrhovateľa (prípadne spracovateľa projektu) a spracovateľa zámeru možnosť podať verejnosti výklad k svojmu zámeru a vypočuť si námietky verejnosti.
Obec pri pripomienkovom procese občanov funguje len ako sprostredkovateľ, pretože zásadné kompetencie sú na Ministerstve životného prostredia SR. Magistrát taktiež dáva k výstavbe svoje stanovisko. V ňom definuje najmä odborné pripomienky, do určitej miery sleduje a niekedy zohľadňuje aj názory občanov.
Po verejnom prerokovaní, ukončení pripomienkového konania a vydaní rozhodnutia či záverečného stanoviska rezortu životného prostredia či iného príslušného orgánu sa všetko ďalej riadi ustanoveniami stavebného zákona. Do verejného pripomienkovacieho procesu sa však nedostávajú všetky zámery, ale iba také u ktorých príslušný orgán zistí zásadné problémy a závažné pripomienky obsiahnuté v stanoviskách dotknutých orgánov a organizácií, a tie zámery, ktoré sa p0odľa zákona povinne posudzovať musia.
Vladimír Ješko