¶
¶OTÁZKA: Ako rýchlo treba reagovať, ak má človek pocit, že urobil chybu pri zamestnávaní ľudí?
Magdalena Fernandezová,
Santiago, Čile¶
ODPOVEĎ: Veľmi rýchlo. Pozrite sa, zamestnávať skvelých ľudí je brutálne ťažké. Noví manažéri majú šťastie, ak sa im to podarí v polovici prípadov. A dokonca aj riaditelia s desaťročiami skúseností vám povedia, že trafiť do čierneho sa im prinajlepšom podarí v 75 percentách.
No problém spočíva v tom, že práve teraz je v hre tak veľa. Ešte nikdy nebolo natoľko dôležité rozostaviť tím s najlepšími hráčmi. Nemôžete mať čiernu dieru v organizácii na mieste, kde by mala byť hviezda.
Takže to je prvý dôvod, prečo sa musíte rýchlo vyrovnať s chybami pri zamestnávaní. Iste, možno zlý výkon jednotlivca nepotopí firmu. No keď si vaša "chyba" nerobí svoju prácu, nevyhnutne to vytvára napätie v celom tíme.
No ako naznačuje vaša otázka, priveľa manžérov sa celé mesiace krúti na mieste, než začnú naprávať chyby. Povedia vám, že dúfajú, že výkon pracovníka sa zlepší časom a pribúdajúcimi skúsenosťami. Možno budú tiež vzdychať nad časom, potrebným na to, aby našli niekoho nového a vychovali ho.
Odvážne neznamená drsne
No skutočným a nevysloveným dôvodom, prečo väčšina manažérov nekoná, je, že sa boja, že budú pôsobiť hlúpo. Trápia sa, že priznať si chybu pri zamestnávaní znamená profesionálnu samovraždu.
Iróniou je, že v každej dobrej organizácii funguje táto logika presne naopak. Manažérov tu odmeňujú, keď si uznajú, že najali niekoho, kto sa na danú prácu nehodí a rýchlo napravia škody. Čeliť statočne chybám a odvážne ich naprávať pomáha pri budovaní dôveryhodnosti manažéra.
Pozor, je dôležité všimnúť si, že "odvážne" neznamená drsne. Zapamätajte si: vy ste urobili chybu. Neviňte z nej príjemcu. Prevezmite zodpovednosť za to, čo vypálilo zle, postarajte sa o spravodlivú finančnú dohodu, a potom dajte odchádzajúcemu zamestnancovi čas, aby si "pohľadal mäkké pristátie" niekde inde.
Treba, samozrejme, dodať, že najlepším spôsobom, ako sa postaviť k chybám pri zamestnávaní, je nerobiť ich.
Áno, je to ťažké, ako sme už povedali vyššie. No iste môžete zlepšiť svoje šance, ak budete bojovať proti trom hlavným veciam, ktoré manažérov pri zamestnávaní najčastejšie dostávajú do problémov.
Keď máte naliehavú, veľkú medzeru v pracovných miestach, ktorú treba zaplniť, je príliš ľahké zamilovať sa do nového kandidáta, ktorý sa predvedie v najlepšom svetle a povie vám presne to, čo chcete počuť.
Pohovory robte v tíme
Práve preto nikdy nesmiete zamestnávať ľudí sami. Presvedčte sa, že tím chladne zanalyzuje doklady a odporúčania kandidáta a urobí pohovory. A za každú cenu sa presvedčte, že v tom tíme je aspoň jeden nesentimentálny blokovač, ktorý všetko odmieta a je mimoriadne úspešný pri zavetrení podozrivých uchádzačov.
Druhý inšinkt, s ktorým musíte bojovať, je "odporúčací reflex". V rámci neho manažéri rozumovo odignorujú negatívne referencie s ospravedlneniami ako "Naša práca je iného charakteru." Nielenže by ste si mali vyhľadávať vlastné referencie a overovať si ich, ale mali by ste sa donútiť vypočuť si aj to, čo vám hovoria.
A napokon, bojujte so zamestnávacím reflexom odrozprávať si všetko sama. Iste, chcete predať svoje pracovné miesto, ale nie za každú cenu. V rozhovoroch sa kandidátov spýtajte na ich posledné miesto, a potom dlho, dlho mlčte. Keď budú opistovať to, čo sa im páčilo a čo sa im nepáčilo, zrejme si vypočujete veľa z toho, čo v skutočnosti potrebujete vedieť o tom, či sa vám hodia.
New York Times Syndicate začal koncom roka 2006 týždenne uverejňovať otázky čitateľov a odpovede Jacka a Suzy Welchovcov.
Otázky sa posielajú na adresu Winning@nytimes.com.
Najzaujímavejšie z nich sa dostávajú na stránky New York Times. Denník SME ich prináša v pravidelnom seriáli.