BRATISLAVA, PRAHA. Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO) zrealizovala za minulý rok celkovo 65 projektov v objeme 607 miliónov eur (21,3 miliardy korún). Vďaka týmto investičným projektom sa podarilo vytvoriť viac ako 11 200 pracovných miest, pričom je naplánovaná expanzia o ďalších 3300.
U nás vedie automobilový priemysel
Najviac projektov zrealizovala agentúra v automobilovom priemysle. Išlo celkovo o 14 projektov. Na ďalších miestach sú odvetia chemického a gumárenského priemyslu (9 projektov) a investície v oblasti high-tech a informačných služieb (taktiež 9 projektov).
Špecializácia na automobilový priemysel, vybudovaná logistika a pretrvávajúce nákladové výhody by mali dať Slovensku na pár rokov „imunitu“ pred prípadnou globálnou recesiou v tomto odvetví, ako aj pred zvýšeným tlakom ešte lacnejších krajín.
„Slovensko investíciami do automobilového priemyslu získalo čas – povedzme 10 rokov, ktoré môže s takmer plnou zamestnanosťou využiť na postupnú reštrukturalizáciu ekonomiky smerom k sofistikovanejším službám,“ povedal hlavný analytik Unibanky Viliam Pätoprstý.
V súčasnosti SARIO registruje 120 rozpracovaných projektov. Záujem o investovanie prejavili predovšetkým firmy z Nemecka, Kórey a USA. Zahraničné firmy chcú pritom naďalej investovať najmä v automobilovom priemysle.
„Veľký vzostup evidujeme v elektrotechnickom priemysle, kde máme rozpracovaných 22 projektov,“ povedal vedúci sekcie priamych zahraničných investícií agentúry Martin Rybár. Podľa agentúry bude tento rok, čo sa týka prílevu nových zahraničných investícií, lepší ako predchádzajúci.
CzechInvest láka aj českých investorov
Česká investičná agentúra CzechInvest získala vlani 176 projektov za takmer 115 miliárd českých korún (v prepočte 144,2 miliardy korún). Agentúra sa pritom zamerala nielen na zahraničné firmy, ale snažila sa získať aj investície od českých firiem. O výhodnosti investovať v Čechách presvedčila 47 domácich investorov. Tí po prvýkrát získali najväčší podiel z úspešných projektov.
„Tieto čísla sú dôkazom toho, že česká ekonomika a českí podnikatelia posilňujú svoje miesto na ekonomickej mape sveta,“ povedal generálny riaditeľ agentúry Tomáš Hruda. Zahraniční investori podľa neho hľadajú v Čechách vysokokvalifikovanú pracovnú silu, výhodnú geografickú polohu alebo prijateľné prevádzkové náklady. „Zo všetkých týchto výhod však ťažia v prvom rade domáce spoločnosti,“ povedal Hruda.
Česká agentúra zamerala svoju činnosť aj na investície s vyššou pridanou hodnotou. Ide o investície, ktoré prinášajú vyspelé technológie a priťahujú špičkových odborníkov.
Autor: th