BRATISLAVA. Do 8. januára mali ľudia, ktorí zmenili zdravotnú poisťovňu, čas, aby svojej „starej“ poisťovni vrátili preukaz poistenca. Desaťtisíce ľudí to neurobili.
Andrea Devánová z poisťovne Dôvera, najväčšej súkromnej na Slovensku, povedala, že k 31. decembru mali vyše 132-tisíc „odhlášok“ poistencov, ktoré zaslali ich nové zdravotné poisťovne. Tvrdí, že z nich len približne „30 percent vrátilo staré preukazy v zákonom stanovenej lehote“, z čoho vyplýva, že pri zmene tejto poisťovne si povinnosť nesplnilo okolo 92-tisíc osôb.
Všeobecná zdravotná poisťovňa zatiaľ údaje o vrátených preukazoch spracováva. Jej hovorkyňa Petra Balážová povedala, že preukazy stále prichádzajú poštou, takže predbežné čísla bude mať koncom mesiaca. Poistencovi, ktorý preukaz nevrátil včas, Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou môže uložiť pokutu do 5-tisíc korún. Či pokutu dá, a v akej výške, rozhodne sám. Úrad „prihliada na závažnosť, čas trvania a dôsledky porušenia povinnosti“, hovorí zákon.
Hovorkyňa úradu Radoslava Miklášová povedala, že úrad si vnútornými predpismi určil kritériá a posudzuje jednotlivo každý prípad.
Keď preskúma dôvody, prečo poistenec preukaz nevrátil, rozhodne, či pristúpi k uloženiu pokuty a v akej výške. Napríklad ak mu bránili určité objektívne prekážky ako práceneschopnosť, pobyt v zahraničí a podobne, niekoľkodňové omeškanie úrad môže „zobrať pri svojom rozhodovaní do úvahy a neuložiť pokutu“, vysvetlila Miklášová. Pokutu bude treba zaplatiť do 30 dní, odkedy rozhodnutie úradu o jej uložení začne byť právoplatné. Výnosy z pokút sú príjmom štátneho rozpočtu.
Že zanedbanie povinnosti úrad premlčí, je nepravdepodobné. Uložiť pokutu môže do jedného roka odo dňa, čo zistil porušenie niektorej z povinností poistenca, najneskôr však do troch rokov.