BRATISLAVA. Najväčším ťahúňom slovenského stavebníctva budú podľa ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja výstavba cestnej a železničnej infraštruktúry a bytov. „Nárast stavebnej produkcie na Slovensku dosiahne tento rok približne 14 až 15 percent,“ povedal Milan Kubovský z oddelenia stavebníctva ministerstva.
Národná diaľničná spoločnosť odhaduje, že tento rok minie na diaľnice približne 20 miliárd korún. Spoločnosť plánuje odovzdať do užívania takmer 40 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest a začne výstavbu ďalších 58 kilometrov. Železničná spoločnosť ako správca železničnej infraštruktúry realizuje rekonštrukciu viacerých úsekov. Obe spoločnosti pritom využijú peniaze zo štátneho rozpočtu, úvery od finančných inštitúcií, vlastné zdroje a zdroje zo štrukturálnych fondov.
Štát poskytne celkovo 4,5 miliardy na štartovacie byty, zvýhodnené pôžičky zo Štátneho fondu rozvoja bývania či bonifikáciu hypoték. Presný počet dokončených bytov je podľa hovorcu ministersva výstavby Miroslava Bátovského ťažké určiť, keďže to závisí predovšetkým od samosprávy a súkromného sektora. V súčasnosti je na Slovensku rozostavaných takmer 50–tisíc bytov.
Peniaze poskytnú aj stavebné sporiteľne, ktoré na konci minulého roka prišli s návrhom výstavby nájomných bytov formou spojenia verejného a súkromného kapitálu. Štát tak môže získať ďalšie zdroje, ktorými podporí stavebníctvo.
Slovenské stavebníctvo podporia aj európske peniaze. Únia nám vyčlenila na tento rok v rámci operačných programov Životné prostredie a Doprava takmer 367 miliónov eur. Štrukturálne fondy sa využijú aj na environmentálne projekty, ako je výstavba vodovodov, kanalizácie či čistiarní odpadových vôd.
Aj v tomto roku sa stavebné firmy budú orientovať hlavne na výstavbu na Slovensku. Na domácom trhu by sa malo zrealizovať okolo 95 percent produkcie. V dôsledku rozvoja slovenského stavebníctva majú však firmy čoraz väčšie problémy s dostatkom kvalifikovanej pracovnej sily. Stavbári odchádzajú do zahraničia za vyšším zárobkom.
Autor: th