Dva týždne vopred vypredané, 180 kapiel z Európy, 22 pódií. Aj toto sú čísla patriace hudobnému festivalu Eurosonic, ktorý prezentuje sviežu mladú európsku hudbu. Konal sa v upršanom Groningene. Na slovenské pomery, kde organizátori hudobných festivalov značnú časť energie venujú modlitbám k počasiu, sa to môže zdať trochu absurdná situácia.
Pár prekvapení
Do mesta, ktoré vás privíta dažďovou smršťou a dámou na televíznej obrazovke upozorňujúcou, aby tí, ktorí nemusia, ani nevychádzali z domčekov, sa hrnú muzikanti, diváci a tiež profesionáli z brandže.
Pod troma označeniami pre účastníkov festivalu sa skrýva mnoho prekvapení. Hudobným profesionálom, ktorého tu môžete stretnúť, je rovnako riaditeľ maďarského festivalu Sziget ako Holanďan, ktorý pripravil atypickú a vtipnú hudobnú výstavu relikvií imaginárnych popstar, napríklad so špeciálnym kokaínovým kufríkom na cesty pre muzikantov.
Zo Slovenska hudobníkov zastupoval víťaz súťaže Coca-ColaI Popstar Ivo Bič so svojou medzinárodnou slovensko-maďarskou kapelou. Z profesionálov prišiel Andrej Adamčák, známy v hudobnej oblasti ako Demeter, a šéf festivalu Wilsonic Tibor Holoda.
Výťah pre hviezdy
Eurosonic, ktorý sa zameriava na mladé alternatívne kapely, pomohol odštartovať kariéry súčasných hviezd ako Franz Ferdinand či Editors. Vtedy zrejme mohli znieť ich mená rovnako bizarne a záhadne ako tie tohtoročné, napriklad Mau Mau, Lunik či Poni Hoax.
Môže to pripomínať mačku vo vreci, najmä s popiskami typu „narodený v Egypte francúzskym a kamboždským rodičom, bez námahy sa drží línie van Morrisseya a Jima Morrisona, veľký dandy z rockovej minulosti“. A vám ten chlapík na javisku môže pripomínať filipínskeho karaoke speváka, pri ktorom sa nedá nudiť.
Veriace publikum
V každom prípade, pred groningenskými klubmi sa počas oboch nocí tiahli dlhočizné rady. „Diváci si kupujú lístky, aj keď interpretov nepoznajú. Veria, že máme dobrý program,“ povedal pre SME kreatívny riaditeľ Eurosonic Peter Smidt. Väčšinu 15-tisícového publika tvoria Holanďania. Ten medzinárodný zvyšok je najma „profesionálne publikum“.
Smidt pracuje pre Eurosonic dvadsaťjeden rokov. „Na začiatku bol festival pre holandských hudobných interpretov Noorderslag, ale potom sme zistili, že v každej krajine je dobrá hudba, len ju je málo počuť cez hranice. Cítili sme, že je potrebné vytvoriť festival pre Európanov. Normálne počúvame buď miestnu hudbu alebo mainstream a netušíme, čo je dobré v Nórsku alebo v Maďarsku,“ uzatvára Smidt.
Autor: Groningen