Šomrú, euro sa im však páči

Keď pred piatimi rokmi zaviedli v Nemecku euro, vyskočili ceny niektorých reštauračných služieb skoro o 40 percent. Cenový skok v Slovinsku nebol až taký drastický. Niektorí obchodníci však pri prevode cien z toliarov na eurá zaokrúhľovali akoby pomocou b

ulharských konštánt.

Ešte v decembri sa ľudia mohli porozprávať pri káve v prepočte zhruba za 85 centov. Teraz ju v reštauráciách pri benzínových staniciach na ceste do Ľubľany predávajú po 95 centov, v centre hlavného mesta stála euro.

Parkovné stálo menej ako euro. Teraz je to už na väčšine parkovísk v Ľublane presne euro. Drahšie sú reštauračné služby, viac platia ľudia aj v kaderníct­vach, za cigarety a sčasti aj za oblečenie a poštovné.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Slovinská spotrebiteľská asociácia dostala od marca 2006, keď museli predajcovia zaviesť dvojaké cenovky, viac ako 700 sťažností na neopodstatnené zvýšenie cien. Väčšina z nich sa týkala práve reštaurácií, parkovného a lístkov do kina.

SkryťVypnúť reklamu

Za neprimerané zdraženie neexistujú žiadne finančné postihy. „To by bolo popretie princípov trhu,“ hovorí Nada Serajnik Sraka z Informačného oddelenia na Úrade vlády. Úrady spolu s médiami však proti tým, ktorí zneužili prechod na euro na neadekvátne zaokrúhľovanie, zasahujú tým, že zverejňujú takzvané čierne listiny obchodníkov, ktorí najviac zvýšili ceny. „Funguje u nás konkurencia. Spôsobila, že tí, čo to prehnali, museli ceny vrátiť na pôvodnú úroveň,“ povedala Sraka.

Po zavedení eura sú nespokojní čašníci v reštauráciách a ba­roch. Ľudia im totiž takmer prestali nechávať prepitné. „Obligátne 'drobné si nechajte' totiž už ľudia nepoužívajú tak často, ako keď používali toliare,“ povedala Sergeja Kotniková zo Slovinskej tlačovej agentúry. Je to aj reakcia na odporúčania slovinských úradov, ktoré ľudí vyzývajú, aby v prvých mesiacoch eura neplatili žiadne prepitné.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 587
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 309
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 121
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 338
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 910
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 864
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 392
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu