Rezort tiež uvažuje o tom, že by poistenci štátu, teda napríklad nezamestnaní, penzisti alebo deti, čo je vyše 3 milióny osôb, boli poistení len v štátnych poisťovniach.
Rezort zdravotníctva argumentuje aj tým, že sa mu nezdá primerané, ak jedna zo súkromných poisťovní mala v prvom polroku minulého roku zisk 500 miliónov korún.
„Dôsledkom toho by bolo znevýhodnenie týchto poistencov pri slobodnom výbere poisťovne, zvýšenie závislosti poskytovateľov od štátnych zdravotných poisťovní a demotivácia zdravotných poisťovní súťažiť kvalitnými službami a nákupom zdravotnej starostlivosti o poistencov,“ povedal Peter Pažitný z Health Policy Institute.
Ústavný súd pozastavil začiatkom decembra účinnosť zákona, ktorý zakazoval exekúciu zdravotníckych zariadení spravovaných štátom alebo samosprávou.
Práve stále pokračujúce zadlžovanie zdravotníckych zariadení je ďalším z rizikom v tomto roku.
Riziká pre rok 2007
vytláčanie súkromných zdrojov (zníženie poplatkov na 0 Sk) a ich čiastočné nahrádzanie verejnými zdrojmi, ale len do apríla 2007.
V ďalších rokoch (2008 - 2010) už nahrádzanie nie je plánované.
Spôsobí to nielen pokles celkových zdrojov, ale pri absencii poplatkov sa zvýši riziko zneužívania systému,
znižovanie finančnej zodpovednosti zavedením ochrany zdravotníckych zariadení pred hrozbou exekúcií a ich odloženou transformáciou na akciové spoločnosti, či plánovanou transformáciou štátnych zdravotných poisťovní z akciových spoločností na verejnoprávne organizácie. Dôsledkom bude zvýšené riziko rastu dlhu,
zásah do nezávislosti Úradu pre dohľad, keď vláda bude môcť kedykoľvek odvolať predsedu úradu a členov Správnej rady na návrh ministra zdravotníctva,
zastavenie prác na definovaní rozsahu zdravotnej starostlivosti plne alebo čiastočne hradenej z verejného zdravotného poistenia,
obmedzenie slobodného výberu zdravotnej poisťovne pre niektoré skupiny poistencov,
ekonomicky nekryté zvýšenie miezd zdravotníkov.
Autor: Zdroj: Health Policy Institute