aktorov: „Z pohľadu obchodníka je to snaha o vyprázdnenie skladov a zaskladňovať nový tovar.“ Na druhej strane obyvatelia Slovenska nakupujú čoraz viac uvážene. „Neopakujú sa ošiale z roku 2004, keď sa zákazníci doslova pred hypermarketom bili o tovar,“ povedal Drahovský.
Dôvodom výpredajov je aj podľa obchodníkov príprava na novú sezónu a uvoľnenie skladových priestorov. „Ide o pravidelný cyklus obnovy modelových radov a uvoľnenie miesta pre nové výrobky,“ povedala Tatiana Onderková, hovorkyňa spoločnosti NAY. Podobne sa vyjadril aj výkonný riaditeľ firmy Baťa na Slovensku Radovan Klimáček: „Pri zľavách nejde o zárobok, hrá sa o to, aby sa čo najmenej prerobilo, vyprázdnili sa sklady a mohol prísť nový tovar s plnou maržou a ziskom.“
Počet zákazníkov nie je až taký veľký ako pred Vianocami. Podľa vedúcej predajne TPD je však „intenzívnejší ako počas roka“. V obchodoch, kde prebiehajú celoročné akcie, nepocítili väčší nápor. „Zákazníci chodia približne rovnako, ale nakupujú viac,“ povedala vedúca predajne Terranova Jana Durajová.
Výpredaje podľa Drahovského ovplyvňujú aj správanie sa rodín na Slovensku: „Namiesto gigantických vianočných nákupov preferujú ako dary finančné poukážky na určité veci, koré sú po sviatkoch lacnejšie. Týmto sa čoraz viac podobáme domácnostiam na Západe.“
Vplyv na výpredaje má tento rok aj počasie, ktoré je teplejšie ako po iné roky. Klasické zimné výpredaje v športových obchodoch sa začali už v týchto dňoch. Zľavy sa pohybujú do 10 do 70 percent.
Autor: vf