BRATISLAVA - se, ktorý očakávame medzi 23. hodinou a prvou hodinou Nového roka, môžu SMS správy niekoľko minút meškať,“ povedal Martin Vidan z komunikačného oddelenia spoločnosti T-Mobile.
Mierne meškanie možno očakávať aj napriek tomu, že Orange aj T-Mobile sú na nápor pripravení. Sieť našej spoločnosti je postavená tak, aby zvládla niekoľkonásobne vyššiu prevádzku, ako počas bežného dňa v roku, tvrdia obaja. Počas priemerného dňa v roku pošlú zákazníci Orangeu a T-Mobilu spolu päť až šesť miliónov SMS správ. Počas osláv Nového roka to bolo vlani takmer 20 miliónov a tento rok na Štedrý deň asi 28 miliónov SMS správ.
S telefonovaním by problémy nemali byť
Dôležitejšie však je to, koľko správ dokáže sieť operátora spracovať a doručiť za jednu hodinu či minútu. Aj počas najsilnejšej hodiny na Štedrý deň však nebolo meškanie správ väčšie ako tri až päť minút. Sieť Orangeu doručila v najsilnejšej prevádzke medzi 14. a 15. hodinou 1,9 milióna správ a zákazníci T-Mobilu poslali medzi 13. a 14. hodinou 1,1 milióna správ. Orange chce navyše zvýšiť kapacitu siete v centrách veľkých miest svojimi mobilnými stanicami.
Pri hovoroch operátori problémy nepredpokladajú a tvrdia, že ich siete nápor volajúcich zvládnu. Odvolávajú sa na vyťaženie a prevádzku počas minulého a predminulého Silvestra. „V posledných dvoch rokoch sme nemali problémy,“ povedal Boris Bukovský z komunikačného oddelenia Orangeu.
Siete preťažovali bezplatné hovory
To, koľko SMS správ odošlú a koľko hovorov klienti na Silvestra uskutočnia, nechcel Vidan z T-Mobilu vopred odhadovať. Podľa Richarda Fidesa z Orangeu by mal byť počet odoslaných SMS správ na minuloročnej úrovni, keď zákazníci Orangeu poslali 10,6 milióna správ.
Orange aj T-Mobile sa zrejme poučili z minulých rokov, keď sa stávalo, že bola jedna či druhá sieť preťažená. V praxi to znamenalo, že sa klienti nemohli dovolať a SMS správy meškali aj niekoľko hodín. Bolo to spôsobené najmä tým, že hovory vo vlastnej sieti boli počas celého Štedrého dňa zdarma.
Nový hráč na slovenskom trhu Telefónica O2 ešte svoje služby klientom neponúka. Dá sa však očakávať, že tretí operátor počas budúcoročných sviatkov spôsobí skôr prerozdelenie počtu správ, ako ich výrazný nárast.