BRATISLAVA – Štyri doplnkové dôchodkové poisťovne (DDP) pôsobiace na Slovensku mali na konci minulého roka spolu viac ako 180-tisíc klientov. To predstavuje 8,3 percenta ekonomicky aktívnych občanov. Keďže v minulom roku sa mohli poistiť len tí, ktorých zamestnávatelia mali zmluvu s niektorou doplnkovou dôchodkovou poisťovňou, prístup do systému malo len približne 550-tisíc ľudí.
Od tohto roku sa však môžu do doplnkového dôchodkového systému zapojiť aj ostatní. Z tohto dôvodu sa predpokladá, že nárast počtu poistencov bude dynamickejší ako v minulom roku, keď DDP podpísali zmluvy s približne 55-tisíc novými klientmi. Len za prvé tri mesiace tohto roku uzavreli DDP asi 20-tisíc nových zmlúv. „Dvadsať percent našich nových klientov sú tí, ktorí doteraz nemali šancu sa poistiť,“ povedal Michal Němec, generálny riaditeľ Prvej DDP Tatry-Sympatia, ktorá v tomto roku uzavrela už viac ako 10-tisíc zmlúv.
Majetok, ktorý štyri doplnkové poisťovne spravovali, predstavoval na konci roka približne tri miliardy korún. Poisťovne pritom tieto prostriedky zhodnotili o približne 13 percent. Keďže z týchto výnosov platili dane a bola z nich hradená aj časť nákladov na prevádzku spoločnosti, DDP pripísali za minulý rok na účty svojich klientov čisté úroky z ich vkladov vo výške približne osem percent. „To je o 1,5 percentuálneho bodu nad priemernou úrovňou ročných úrokov bánk,“ povedal prezident Asociácie DDP a generálny riaditeľ DDP Lipa Ivan Medovič.
Priemerné príspevky do DDP v minulom roku (zamestnanec plus zamestnávateľ) boli o niečo vyššie ako 800 korún. Priemerná mesačná vyplácaná dávka pre poberateľov druhého dôchodku bola v rovnakom období skoro 900 korún mesačne.
Asociácia DDP pripravuje v spolupráci so Svetovou bankou projekty na propagáciu a objasňovanie výhod doplnkového dôchodkového poistenia, keďže táto forma dlhodobého investovania je zatiaľ na Slovensku len pomerne málo rozšírená. Dôvodmi okrem iného sú zlé meno kolektívneho investovania a agresívnejšia reklamná kampaň iných finančných spoločností. Pritom v oblasti reklamy sú možnosti DDP dosť obmedzené, keďže výška prevádzkových nákladov je regulovaná legislatívou.
GABRIEL KÁDASI