skúsenosti.
Tóth hovorí, že slovenskí colníci obvykle skontrolujú ľudí i autá, ale kým ich neprijmú Ukrajinci, čakajú na našom území. „Preto nie je možné plynulo prijímať ďalšie dopravné prostriedky do colného priestoru, až kým sa neuvoľní výstup z neho. Jeho kapacita je malá.“ Priepustnosť hraničného priechodu podľa neho klesá, ale nemôžu za to slovenskí colníci.
Ľudia, ktorí prechádzajú cez Vyšné Nemecké pravidelne, tvrdia, že po colných formalitách na slovenskej strane ich Ukrajinci väčšinou vybavujú bez čakania. „Nie je pravidlom, že by sa čakalo pred ukrajinskou colnicou. Je to skôr naopak, zdržuje sa to najmä u nás,“ hovorí muž zo Sniny, ktorý často jazdí na Ukrajinu autom.
Ďalší cestujúci hovoria, že ak by prejazd cez hranicu zdržiavali Ukrajinci, nemal by byť problém pri ceste z Ukrajiny na Slovensko. Týmto smerom sa však čaká až niekoľkonásobne dlhšie ako opačným. „Ukrajinci vás vybavia normálne, slovenskí colníci nestíhajú alebo robia pomaly. Zdržujú sa pri kontrole colných vyhlásení o dovoze tovaru. Preto je medzipriestor medzi hranicami v smere na Slovensko vždy plný áut,“ hovorí podnikateľ z Michaloviec. „Kontrolu navyše robia selektívne - niekoho vybavia rýchlo bez formalít, niekto čaká hodiny,“ vraví ďalší Michalovčan.
O dlhom čakaní na hranici hovorila začiatkom decembra aj slovensko-ukrajinská medzivládna komisia pre cezhraničnú spoluprácu v ukrajinskom Soločine. Zaviazala colné orgány aj orgány hraničnej polície oboch krajín, aby zostavili harmonogram úloh, ktoré situáciu zlepšia. Hotový má byť už v januári. Riešením by podľa komisie mohli byť spoločné kontroly.
Autor: rok