á retrospektíva Rudolfa Sikoru v pražskej Národní galerii. Okrem prívlastku retrospektívna treba dodať aj jubilejná. Rudolf Sikora oslavoval 60 rokov. Podobnú retrospektívu pripravovala do budúceho roku aj Slovenská národná galéria, žiaľ, tieto plány už dnes neplatia.
Pred bruselskou budovou Európskej komisie Berlaymont stojí od mája veľkorozmerný objekt Jozefa Jankoviča Pokus o stretnutie II. Dielo slovenského sochára a výtvarníka je súčasťou výstavy európskych umelcov v Berlaymont.
Výstavné priestory nie sú len na západ od našich hraníc. Napríklad mladá slovenská generácia sa na jeseň prezentovala v Múzeu súčasného umenia Vojvodiny v srbskom Novom Sade. Kurátorka Lýdia Pribišová pod hlavičkou bratislavskej galérie Space predstavila Erika Binderu, Viktora Freša, Anettu Monu Chisu, Luciu Tkáčovú, Veroniku Šramátyovú, Michala Moravčíka, Mareka Kvetána a Lukáša Haruštiaka. Výstavu nazvala Transfer - súčasné slovenské umenie.
„Chceli sme prezentovať v inom kultúrnom rámci systém myslenia a kreativity, ktorý vznikol v rámci Slovenska. Výstavu možno vnímať aj ako umelecké a kultúrne zrkadlo, ktoré reflektuje systém myslenia dnešnej generácie na Slovensku. A navyše: slovenské umenie má čo povedať,“ hovorí Kristian Lukić, kurátor múzea v Novom Sade.
„Výstava ukázala, že niektoré zobrazované veci sú globálne, a preto im aj tu rozumieme. Ale niektoré reflektujú lokálnosť. Viktor Frešo reflektuje absurditu vojny na Balkáne, ale tiež kritizuje slovenskú ignoranciu voči tomu, čo sa stalo v bývalej Juhoslávii. A to by sa napokon mohlo vnímať aj ako latentná univerzálna ignorancia voči politickej situácii na celom svete, ktorá sa nás všetkých týka,“ vysvetľuje Lukić.
V slovensko–srbskej spolupráci plánuje pokračovať.
Autor: jak