Žilinský závod Kia: ľudská práca dopĺňa roboty

Pamätník socialistickej montážnej dielne zostane zarazený. Vo výrobných halách automobilky Kia pri Žiline nie je žiaden hluk, žiaden zápach z opracúvaného kovu, ani to ponuré šero. Naopak, sú to obrovské vysvietené priestory, v ktorých sa podlaha ligoce

V žilinskom závode je 400 robotov, väčšina z nich je „made in Hyundai“. Najviac – vyše 310 – je vo zvarovni. Tam je jedna výrobná linka, na ktorej sa môže vyrábať do 8 typov rôznych karosérií. V lisovni sú dve hlavné lisovacie linky, spolu vyrábajú vyše 6V žilinskom závode je 400 robotov, väčšina z nich je „made in Hyundai“. Najviac – vyše 310 – je vo zvarovni. Tam je jedna výrobná linka, na ktorej sa môže vyrábať do 8 typov rôznych karosérií. V lisovni sú dve hlavné lisovacie linky, spolu vyrábajú vyše 6 (Zdroj: IVAN ŠTULAJTER)

Pamätník socialistickej montážnej dielne zostane zarazený. Vo výrobných halách automobilky Kia pri Žiline nie je žiaden hluk, žiaden zápach z opracúvaného kovu, ani to ponuré šero. Naopak, sú to obrovské vysvietené priestory, v ktorých sa podlaha ligoce ako v operačnej sále.

Život pulzuje v troch úrovniach. Nad hlavou dopravníky privážajú časti áut k jednotlivým výrobným linkám. Kolobeh sa uzatvára pod zemou.

Pri pohľade na čatu zváracích robotov, ktoré sa na pokyn počítača pustia do práce, aby po pár sekundách po splnení svojej úlohy zmeraveli, si človek spomenie na sci-fi triler Terminátor.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Montážne linky sa posúvajú pomaly. Má to ďaleko od hyperboly Charlieho Chaplina vo filme Moderná doba. Práca nie je fyzicky namáhavá. Pri páse je veľa žien. Dnes je ich vo fabrike asi 300. Keď prídu na rad podvozky, stroje zdvihnú "embryá" áut do požadovanej výšky a tie na chvíľu pripomenú gigantické chrobáky.

Pamätník socialistickej montážnej dielne zostane zarazený, ako vyzerá štandard vyspelej kapitalistickej továrne. Všade sú automaty na občerstvenie, oddychové zóny a v rámci nich prístup na internet.

Na pravidelné rozcvičky, ktoré sú typické pre kórejské závody, sa tunajších zamestnancov nepodarilo presvedčiť. Pripadalo im to príliš kasárenské. Kórejský manažment napokon od nich upustil.

V závode sa už spustila sériová výroba, autá už idú na predaj. Tak ako v iných automobilkách, ani Cee'd sa nevyrába na sklad. Každé auto má už dopredu svojho majiteľa.

SkryťVypnúť reklamu

Automobilka už pozná príčinu nedávneho požiaru Cee'du - išlo o chybnú súčiastku od dodávateľa. Nie o systémový problém spaľovacieho systému. "Znova sme všetko preverili, bola to nepríjemná náhoda," povedal hovorca Kie Dušan Dvořák. Podľa jeho slov fabrika má k dispozícii aj všetky úradné povolenia . "Pokiaľ som informovaný, malo by už byť všetko v poriadku," povedal.

Z viacerých strán sa ozývajú varovné hlasy, že Slovensko by nemalo byť len montážnou dielňou. Je automobilka Kia len montážnou dielňou? V zjednodušenom význame slova, áno. Aj jediná motoráreň na Slovensku je prakticky len montážnou halou, kde sa až na malé výnimky motor zloží z privezených dielcov. Dizajn auta, jeho elektronika, motor, obrábacie stroje a technológie boli vymyslené a vyrobené mimo Slovenska. Slovensko pridáva zatiaľ prakticky len manuálnu prácu. Vždy je to však lepšie, ako byť bez práce a kapitálu. To by mohol byť dobrý začiatok.

SkryťVypnúť reklamu

Fakty

Pôvodná investícia automobilky Kia do žilinského závodu bola 800 miliónov eur pri ročnej produkcii 200-tisíc vozidiel a rovnako aj motorov.

Výška štátnej podpory schválená pre Kiu bola najprv 113,8 milióna eur (asi 3,9 miliardy korún). Štátna podpora sa vypláca postupne.

Pred dvoma mesiacmi Kia ohlásila zvýšenie investície na miliardu eur a výroby na 300-tisíc kusov áut a rovnako aj motorov, za čo získa dodatočné stimuly v sume 1,2 miliardy korún.

 V továrni pracuje cez 1600 ľudí, ich počet sa má zvýšiť na 3000. Spolu s nepriamo vytvorenými pracovnými miestami to bude do 10 000 ľudí. Vo fabrike je dnes do 300 inžinierov a technikov. Vo vedení firmy sú kórejskí manažéri, v žilinskej fabrike ich pracuje 60.

Automobilka o platoch nehovorí. Najnižšie sú však podľa hovorcu automobilky Dušana Dvořáka nad priemernou mzdou v žilinskom regióne, čo je 15 600 korún.

SkryťVypnúť reklamu

Automobilka spolupracuje s technickými univerzitami v Žiline, Bratislave, Košiciach a v Trenčíne.

V závode sa vyrába päťdverová verzia Cee'd. V ďalšom roku nabehne výroba ďalších troch vozidiel. V júni sa začne vyrábať Kia Sportage, v septembri kombi verzia Cee'd a v decembri jeho trojdverová verzia. V roku 2007 by sa tak malo vyrobiť okolo 150-tisíc áut. V roku 2008 alebo 2009 sa má začať vyrábať aj tretí model, ktorý však zatiaľ nebol prezentovaný. Technológie sú nastavené tak, aby sa rôzne modely dali montovať naraz.

Celá žilinská továreň má rozlohu 166 hektárov, zastavaná plocha je asi desatina z toho. Asi 70 percent z celkového počtu dodávateľov sú európski, zvyšok tvoria dodávatelia z Kórey, Japonska a z USA.

Na stáži v kórejskom závode Kia bolo doteraz 670 ľudí zo Slovenska.

SkryťVypnúť reklamu

Aby sa minimalizovala hlučnosť, pracovníci používajú namiesto pneumatických elektrické nástroje.

V závode sa budú vyrábať benzínové motory s objemom 1,4 a 1,6 litra a dieselové motory s objemom 1,6 a 2 litre. Motory sa vkladajú do auta ako celý modul. Prezident Kia Motors Slovakia In-Kyu Bae pripustil rozšírenie výroby motorov v žilinskom závode z 300- na 600-tisíc kusov ročne.

Asi 18 percent zo všetkých zamestnancov sú dnes v závode ženy. Vidieť ich bolo najmä v montážnej hale. Dnes sa vo fabrike pracuje na jednu zmenu, na jar by sa malo začať s dvojzmennou prevádzkou. V roku 2008 sa začne pracovať na tri zmeny.

Závod má pod dohľadom dispečing cez kamerový systém. V závode je vyše 60 kamier. Dispečeri tvrdia, že nesledujú ľudí, ale prácu strojov.

SkryťVypnúť reklamu

Vo fabrike majú zamestnanci k dispozícii oddychové zóny, kde majú prístup aj na internet.

V motorárni sa opracúvajú hlavné časti motora, ako je blok, hlava a kľuková hriadeľ, ktoré sa dodávajú do závodu ako odliatky.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 596
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 326
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 719
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 143
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 352
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 874
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 883
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 369
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu