V pasci (Hard Candy) • USA 2005, 103 minút • Scenár: Brian Nelson • Réžia: David Slade • Kamera: Jo Willems • Strih: Art Jones, Harry Escott, Molly Nyman • Hrajú: Patrick Wilson, Ellen Page, Sandra Oh, Odessa Rae, Gilbert John, Cori Bright, Erin Kraft • Premiéra v SR: 15. decembra
Nezávislý minimalistický psychotriler scenáristu Briana Nelsona a režiséra Davida Sladea si získal nadšenie popredných recenzentov i srdcia náročného klubového publika. Nie však celkom bez výhrad.
Naivná detinská štrnásťročná školáčka Hayley chatuje na internete so šarmantným tridsaťdvaročným fotografom Jeffom. Keď sa rozhodnú stretnúť, priam sa vnúti na návštevu k nemu do prepychovej vily nad mestom. Čoskoro vysvitne, že ani jeden z nich nie je tým, za koho sa vydáva.
Sprvu sa bojíme o hlúpučkú Hayley. Zdá sa, že je to ďalší z príbehov o vlkovi a Červenej čiapočke. Lenže po niekoľkých drinkoch, keď Hayley Jeffa vyzve, aby ju fotografoval, muž zamdlie a preberie sa spútaný na stoličke. Úlohy sa vymenili. Červená čiapočka sa rozhodla zožrať vlka. Divácke sympatie sa obrátia. Zdá sa, že naivný bol Jeff, keď naletel maniačke v koži dieťaťa.
Lenže posadnutá Karkulka dovtedy snorí po vlčom dúpäti, kým nenájde dôkazy, potvrdzujúce, že vlk je vlk. Že Jeff je naozaj pedofil. A tak prikročí k druhej fáze, drobnému chirurgickému zákroku s cieľom zbaviť vlka zubáľov, teda: vykastrovať pedofila. Rozprávka o Červenej čiapočke sa mení na pornografický príbeh dominy a jej otroka, sťaby z pera pána Sachera-Masocha... a bude aj horšie!
Niet tu žiadnych sexuálne explicitných či krvavých sadistických záberov. Neznie tu takmer nijaká hudba. Celý film sa deje na monitore počítača a v troch reálnych prostrediach (bar, interiér vily, okolie vily). Odohrajú ho dvaja ľudia: tridsaťdvaročný Patrick Wilson a sedemnásťročná Ellen Pageová.
Populárna Sandra Oh vystúpi len v jednej krátkej scéne. Wilson je väčšinu času sputnaný buď na stoličke, alebo neskôr na kuchynskom stole, a pretože veľa záberov tvoria detaily, ťažisko filmu odohrá Ellen Pageová svojou tvárou. Mimikou a hlasom.
Je skvelá. Úchvatná. Dovolí nám zabudnúť na absurdnosť, nezmyselnosť a nepravdepodobnosť situácie, keď štrnásťročné dieťa je rozumovo, citovo i fyzicky vyspelejšie ako tridsaťročný chlap. Wilson jej v rámci obmedzených možností dôstojne sekunduje (Veď aká už dôstojnosť, keď polonahý ležíte priviazaný na stole s vreckom ľadu na genitáliách?) a obaja predvádzajú skutočný herecký koncert.
Poľudšťujú papierom šuštiace postavy, no nerobia ich sympatickými. Kým sa pomerne dlhý a rozvláčny príbeh skončí, sto ráz prekľajeme Jeffa i Hayley.
Tretím, rovnako dôležitým partnerom hercov je prostredie. Mondénna vila zariadená v znamení milionárskeho minimalizmu ako z módneho časopisu. Kamera dokonale využíva výrazné, veľké farebné plochy, hry svetla a tieňa, pološero, kontrasty svetla, farieb i tvarov.
Americký titul Hard Candy je slangový výraz pre neplnoleté dievča. Slovenský názov filmu nie náhodou odkazuje na dielo Věry Chytilovej Pasti, pasti, pastičky.
Film V pasci je však majstrovské štylistické cvičenie a za cieľ nemá ani pobaviť, ani hlásať tézy, ale znepokojiť, rozrušiť a nechať diváka, aby sa sám vyrovnal s množstvom nástojčivých otázok.