Na našu redakciu sa obrátil štyridsaťtriročný čitateľ Marian, ktorý 8. decembra platil kartou 2800 korún v počítačovom obchode. Terminál vytlačil potvrdenie, že operáciu nebolo možné uskutočniť, ale v tej chvíli mu prišla SMS notifikácia, že peniaze z účtu odišli. „V Tatra banke mi povedali, že na vine bol zlý terminál. Ak sa operácia do desiatich dní nezautorizuje, mám ju prísť reklamovať, a potom mi peniaze do tridsiatich dní (ale vraj skôr) vrátia,“ povedal. Kedže za tovar v obchode zaplatil v hotovosti, platil zaň v skutočnosti dvakrát. „Predavač mi povedal, že volal do autorizačného centra, tam sa dozvedel, že Tatra banka to má zle vyriešené, lebo sťahujú peniaze z účtu hneď a nie až po overení.“ Autorizačné centrum overuje, či má klient dosť peňazí na účte a či môže prebehnúť platba za tovar.
Marián po desiatich dňoch podal v banke reklamáciu. Následne do dvoch dní banka transakciu stornovala. Práve v tom čase platil kartou v inom obchode, tritisíc korún. Transakcia vôbec neprebehla (terminál nevytlačil nič), ale peniaze opäť z účtu odišli. Okamžite išiel do Tatra banky spísať žiadosť o storno transakcie. Na jeho vybavenie má Tatra banka tridsať dní. „Podľa zamestnankyne Tatra banky sú v predvianočnom čase preťažené terminály, stáva sa to častejšie,“ povedal čitateľ.
Tatra banka nám nevedela presne vysvetliť príčinu problému. Príčin vraj môže byť viac, napríklad prerušenie komunikácie alebo zaseknutá páska v platobnom termináli, povedala hovorkyňa banky Terézia Copláková.
Na základe takýchto chýb v systéme však môžu ľudia zostať istý čas úplne bez peňazí. Banky majú totiž na vyriešenie reklamácie 30 dní. „Ak sa takýto prípad stane v zahraničí, trvá vybavenie reklamácie dlhšie, minimálne 45 dní,“ povedala hvorkyňa Slovenskej sporiteľne Miriam Fuňová.
Pomôže len reklamácia v banke
Obrátili sme sa aj na Autorizačné centrum Slovenska, ktoré však po dohode s bankami neposkytuje žiadne informácie. Podľa neoficiálnej informácie zo spoločnosti je vraj málokedy problém na strane centra.
Šéf Slovenskej asociácie bánk Ladislav Unčovský povedal, že asociácia zatiaľ nemá o podobných problémoch žiadne informácie. „Pravdepodobne to bude technický problém, ktorý vznikol na ceste medzi terminálom a bankou. Považujem to za nepríjemnosť pre klienta, ktorá by mala byť rýchlo odstránená,“ povedal.
Slovenská obchodná inšpekcia podobné sťažnosti nerieši. Podľa jej hovorkyne Danice Krkošovej sa klient musí obrátiť na banku a podať reklamáciu. „Všetko si musí vybaviť klient. My na to nemáme dostupné prostriedky,“ povedala Krkošová.
Problémy potvrdili aj iné banky
„Keďže v predvianočnom období narastá počet transakcií platobnou kartou, úmerne k tomu rastie aj počet neúspešných autorizácií,“ povedala Fuňová. Zvýšený počet chybných transakcií pri platbe kartou potvrdila aj hovorkyňa VÚB banky Alena Walterová.
Banky však tvrdia, že klientom úročia peniaze aj vtedy, keď ich nemali pre problémy s autorizáciou na účte. „Ak sa klient v tomto prípade dostane do debetu, posudzujeme každý prípad individuálne,“ povedala Fuňová.