Snažia sa vypredať aj to, čo po Vianociach už nebude mať hodnotu. Výhodnejšie ako pred niekoľkými dňami sa dajú zohnať stromčeky, vianočné dekorácie a osvetlenia. Na zľavy na ostatné veci, napríklad obuv, si musíme ešte pár dní počkať.
Peniaze pod stromčekom
Prečo obchodníci nenechali výpredaje na neskôr, ako to bývalo po iné roky? Sú v tom peniaze. „Zaregistrovali sme zaujímavú situáciu na trhu: keď sme robili výpredaj vianočných tovarov po Vianociach, znížili sa nám decembrové tržby, lebo ľudia si začali pod stromček dávať viac obálky s peniazmi ako darčeky,“ povedal člen predstavenstva Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory Adrián Ďurček. S týmito obálkami potom útočili na výpredaje najmä v obchodných reťazcoch.
Niektorí obchodníci priamo nepovedia, že im ide v prvom rade o zisky. Argumentujú zákazníkmi. Hovorkyňa hypermarketu Tesco Oľga Hrnčiarová tvrdí, že výpredajmi firma „vytvára zákazníkom možnosť nakúpiť za výhodné ceny darčeky pre svojich blízkych ešte v predvianočnom období“. Aj supermarketu Lidl vraj ide v prvom rade o zákazníkov. „Naša spoločnosť sa snažila pripraviť zákazníkom štedré a luxusné Vianoce. Pripravili sme zľavy na vína, sekty, ryby, salámy a iné delikatesy, ktoré by nemali na štedrovečernom stole chýbať,“ povedala hovorkyňa supermarketu Lidl Monika Šramková.
O niečo skôr ako zvyčajne budú so zľavami predávať aj obuvníci. Donútilo ich počasie, ktoré je miernejšie ako po iné roky. Preto predali menej zimnej obuvi, ako čakali.
„Trpeli sme na počasie, preto sme sa rozhodli, že klasický zimný a jesenný výpredaj nezačneme v januári, ale už na budúci týždeň,“ povedal výkonný riaditeľ firmy Baťa na Slovensku Radovan Klimáček.
Sklady a koniec sezóny
Obchodníci tvrdia, že na výpredajových zľavách príliš nezarábajú. Tlačí ich do nich sezónnosť a plné sklady. „Dôvodom výpredajov je sezónnosť tovarov a to, že každý obchodník potrebuje uvoľniť skladové priestory pre novú jarnú kolekciu,“ povedala hovorkyňa Aholdu Diana Stanková. Podobne sa vyjadril aj Klimáček: „Pri zľavách nejde o zárobok, hrá sa o to, aby sa čo najmenej prerobilo, vyprázdnili sa sklady a mohol prísť nový tovar s plnou maržou a ziskom.“
Slovenská obchodná inšpekcia sa k motívu zliav nechcela vyjadriť. „Je to vec obchodnej politiky firiem,“ povedala hovorkyňa inšpekcie Danuša Krkošová.
Zníženie cien v súčasnosti neprinesú iba výpredaje, ale aj silná koruna, najmä pri elektronike. Koruna od leta spevnela oproti doláru skoro o 15 %. Za rovnakú sumu dolárov tak obchodníci platia menej korún. Kurzové výnosy neprenášajú iba do ziskov, ale aj do nižších cien. „Naše ceny priebežne reagujú na zmeny kurzu koruny,“ povedal hovorkyňa elektrodomu NAY Tatiana Onderková.
Autor: VIERA FIDLUŠOVÁ