Angažovanosť zamestnancov sa stáva novou manažérskou mantrou. Schopnosť dávať spätnú väzbu smerom hore sa niekedy nazýva hlas zamestnanca. Ak chce manažér získať angažovanú pracovnú silu, musí sa naučiť komunikovať priamo s nimi. Jadro problému je, či a ako pozorne manažéri počúvajú
a či s tým, čo sa dozvedia, niečo robia.
Prieskum formou elektronického dotazníka, ktorý vyplnilo 2000 britských zamestnancov, ukazuje, že len 35 percent sa v zamestnaní aktívne angažuje. Alarmujúca časť o svojom vedení nezmýšľa príliš prívetivo a iba jeden z troch zamestnancov mu dôveruje. Štvrtina respondentov si myslí, že vedenie nemá presnú predstavu o tom, akou cestou sa firma uberá. Vzhľadom k týmto zisteniam si takmer polovica respondentov hľadá nové miesto.
I keď štúdia uvádza existenciu spoločných motivátorov, rôzne skupiny zamestnancov sú ovplyvnené odlišnými faktormi. Úloha manažérov je potom zistiť, čo je pre personál dôležité.
Napríklad bolo zistené, že ženy sa angažujú viac ako muži
a tiež majú voči vedeniu všeobecne pozitívnejší postoj. Starší zamestnanci sú zanietenejší ako mladšia generácia. Pracovníci
s flexibilným pracovným časom bývajú spokojnejší a vyjadrovali sa tiež pozitívnejšie. Dve skupiny naopak uvádzali negatívnejšiu skúsenosť. Napríklad pracovníci v štátnom sektore sa viac sťažovali na harašenie a šikanu ako tí v súkromnom sektore. Tiež prejavovali menšiu spokojnosť s možnosťami pre uplatnenie svojich schopností.
Vcelku prieskum potvrdzuje, že pozitívne pracovné prostredie spolu so zdravým vedením sú základy pre pestovanie zanietenia a výkonu zamestnancov. Vzhľadom k jasnému spojeniu medzi zanietením a spokojnosťou s prácou je veľmi žiaduce, aby sa manažéri snažili nájsť a udržať záujem zamestnancov. Rôzne skupiny zamestnancov ale ovplyvňujú rôzne kombinácie faktorov a dôležité teda je, aby manažéri dôkladne zvážili, na čom záleží ich ľuďom a zariadili sa podľa toho.
Zdroj: People Management a infosevis.insite.cz