V rozpore s etickým kódexom reklamy je podľa nej televízny šot od T-Mobile "Jednotka v mobilnom internete vám ponúka najlepšie riešenie" a rozhlasový šot "Rýchly internet na 6 mesiacov zadarmo". Na T-Mobile podal sťažnosť práve Orange, ktorému sa nepáčilo, že T-Mobile sa označil za "jednotku na trhu".
Rada súhlasí, že kampaň je v rozpore s dobrými mravmi hospodárskej súťaže, lebo diváka môže zavádzať. "Pre takéto tvrdenie nie sú relevantné dôkazy a ani zadávateľ ich nepredložil. Skutočnosť, že bol prvým na trhu v mobilnom internete z hľadiska času, nie je synonymom významu slova jednotka na trhu. Na základe takýchto údajov získava svojmu podniku prospech na úkor druhého," píše v stanovisku.
Neetická je aj reklama Orangeu na akciový telefón Nokia 6070 s fotoaparátom. Sťažnosť podala súkromná osoba. V reklame je znázornený telefón aj s fotografickým bleskom, pričom spomínaný typ telefónu v skutočnosti takúto funkciu nemá. Hyperbolizácia je podľa rady v takomto prípade nenáležitá, pre priemerného televízneho diváka zavádzajúca, a nie je jednoznačne zrozumiteľné, že ide iba o imitáciu obecnej funkcie fotoaparátov.
V rozpore s etickým kódexom je podľa rady aj inzerát v periodickej tlači, ktorý propaguje službu Rýchly internet formou porovnávacej reklamy. Sťažnosť podal opäť Orange, podľa ktorého je reklama zavádzajúca, neúplná a klamlivá. "Predmetná inzercia získava na základe neúplných údajov vlastnému podniku prospech na úkor iného," píše rada.
Porovnávacia reklama je na Slovensku síce povolená, no musí dodržiavať prísne pravidlá - objektívne porovnať rovnaké parametre vlastného a konkurenčného produktu. Podľa rady z inzercie nie je jednoznačné, ktoré zo spomenutých troch služieb Rýchly internet a ktoré ich vlastnosti reklama porovnáva so službami iného prevádzkovateľa. "Ďalej je v inzercii vynechaný jeden z podstatných ukazovateľov pre porovnávaciu reklamu, ktorým je cena produktu alebo služby."
Kečupová reklama je v poriadku
Kečupovú reklamu poisťovne Kooperativa Rada pre reklamu nepovažuje za neetickú. Na televíznu reklamu na povinné zmluvné poistenie prišli sťažnosti, že jej obsah a forma sú absolútne nevhodné pre deti, že je nemorálna a jej vysielanie neetické. V reklame má šofér stojaceho auta po drobnej dopravnej nehode, ktorú spôsobí blondínka, tvár od kečupu z bagety, ktorú jedol. Kečup evokuje krv.
"Reklama nevyužíva bezdôvodne motív strachu ani zámerne nevytvára pocit strachu. Je založená na primeranej reklamnej hyperbolizácii, na vtipnej metaforickej situácii, jasne zrozumiteľnej aj detskému divákovi. Úsmevnosť celej situácie zdôrazňuje aj samotné reklamné posolstvo," píše rada v stanovisku.
Sťažnosti na túto reklamu prišli aj licenčnej rade, tá sa im bude venovať dnes. (hr)