Lovecká sezóna (Open Season) USA 2006, 99 minút • Námet: Steve Moore • Scenár: Steve Bencich, Ron J. Friedman • Réžia: Roger Allers, Jill Culton, Anthony Stacchi • Výtvarníci: Luc Desmarchelier • Andrew Edward Harkness • Hudba: Ramin Djawadi • V slovenskom znení: Ján Kroner, Dušan Cinkota, Tatiana Kulíšková
Digitálne nakrúcaných filmov s trojdimenzionálnou (3D) animáciou je tak veľa, že stratili punc senzácie, kuriozity, atrakcie. Stali sa pomerne všedným filmovým žánrom. Kino sa dnes nakrúca buď klasicky so živými hercami, alebo prostredníctvom počítačovej grafiky. No a čo?
Keď sa po Toy Story, Živote chrobáka a Monsters, a. s. pomaly, ale isto začala spúšťať celá lavína digitálne animovaných rodinných komédií, mohli páni zo štúdií Pixar tŕpnuť, kto ich zhodí z piedestálu majstrov počítačmi animovaných rozprávok. Plané obavy. Narastajúca kvantita animovaných filmov len zdôrazňuje a potvrdzuje kvality Pixaru. Nielen po stránke technickej či výtvarnej, ale aj s novátorskými príbehmi, originálnymi hrdinami a jedinečným sviežim humorom. Chuťou experimentovať a riskovať.
Miesto na výslní si našiel Mravec Z s poetikou Woodyho Allena a múdra rozprávková paródia Shrek, ktorá oslovila veľký okruh divákov. Na strunu pubertálneho „humoru“ úspešne brnkol Príbeh žraloka, menej už Karcoolka. Malých divákov azda pobavil aj Madagascar. Filmy ako Čarovný kolotoč, Divočina, V tom dome straší a Mravčia polepšovňa ďaleko zaostali za predpokladanou návštevnosťou. Podobne i Za plotom, napriek tomu, že patrí k inteligentnejšej satire. Alebo práve preto.
Vo svete kresleného filmu sú už celé desaťročia známe „filmové parazity“. Zvyčajne ešte prv, ako sa do kín dostal veľký disneyovský hit (Aladdin, Mulan, Pocahontas, Leví kráľ), trh s domácou filmovou zábavou zaplavili lacné videokazety a DVD s rovnomennými, primitívne animovanými, slaboduchými no lacnými napodobeninami, ktoré sa priživovali na reklamnej kampani i úspechu originálu. Dnešok ako keby tento princíp pozdvihol a legalizoval podobne ako postmodernistické snímky pomohli legalizovať a do riadnych kín presadiť niekdajšie béčkové filmy, premietané dovtedy leda v amerických autokinách pod holým nebom.
Dnes sa nikto nepozastaví nad tým, keď po Madagascare o zvieratkách zo zoo v divej prírode príde veľmi podobná Divočina. Alebo po Za plotom do kín dorazí Lovecká sezóna. Buďme však spravodliví: v Loveckej sezóne nenájdeme len motívy zo Za plotom, ale aj z Madagascaru a Divočiny. A z Monsters, a. s., Života chrobáka, Shreka, Hľadá sa Nemo... skrátka: Lovecká sezóna je zhrnutím vari všetkého, čo nám dosiaľ digitálna 3D animácia ponúkla. Ba ešte viac, lebo bláznivé králiky a posadnutý poľovník majú zrejmý pôvod v Kliatbe králikolaka.
Pre Ameriku boli vždy príznačnejší Laurel a Hardy, než Charlie Chaplin. Preto v každej komédii, aj animovanej, musí byť komická dvojica, zložená z veľkého tučného ťarbavého dobráka a šťúpleho cholerika.
Lovecká sezóna sa nehrá na umenie. Je produkt zábavného priemyslu, vytvorený s cieľom zarábať. Tu nemožno riskovať experimentmi. Poctivé animátorské remeslo sa preto spája s preverenými osvedčenými stereotypmi a priamočiarymi posolstvami obsahujúcimi všeobecne prijateľné idey. Citlivejší a náročnejší divák sa musí uspokojiť aspoň s tým, že nájde zopár vtipných miest.