Ďakujeme, že fajčíte (Thank You For Smoking) • USA • 2006 • 93 minút • Scenár a réžia: Jason Reitman • Kamera: James Whitaker • Hudba: Rolfe Kent • Hrajú: Aaron Eckhart, Maria Bellová, Cameron Bright, Adam Brody • Premiéra v SR: dnes
Pri tomto filme si režisér Jason Reitman musel vystačiť s rozpočtom len 6,5 milióna dolárov. Napriek tomu s nevídaným nasadením osobne presviedčal – a presvedčil – k účinkovaniu všetkých hercov, ktorým napísal scenár priamo na telo.
Mal šťastnú ruku, alebo je skvelý filmár: Aaron Eckhart a jeho filmový syn Cameron Bright sú úžasná dvojica, medzi Eckhartom a Mariou Bellou to iskrí, Robert Duvall, Sam Elliott, Robert Lowe aj William H. Macy vo vedľajších úlohách hrajú s pasiou a podmaňujúco. Svoje robí i scenár, nabitý vtipnými dialógmi a výrokmi na úrovni aforizmov.
Film je robený s originálnym rukopisom, hoci tak veľmi pripomína Obchodníka so smrťou (r. Andrew Niccol, 2005), že to nemôže byť náhoda.
Dá sa vidieť ako inteligentná hra. A tých hier je viac. Najnápadnejšia je, že satira na politickú korektnosť má sama podobu politicky korektného hollywoodskeho filmu. Napriek názvu i téme tabakového lobingu tu nenájdete ani obláčik cigaretového dymu. Neurazí pravičiarov ani ľavičiarov, republikánov ani demokratov, bielych ani čiernych, mužov ani ženy, bohatých podnikateľov ani bedárov.
Irónie a satiry je v nových amerických filmoch ako šafranu. A keď – tak zvyčajne len na tému citov a vzťahov. Naposledy sme si ich mohli vychutnať vari len vo Vrtieť psom (Barry Levinson, 1997) a možno v muzikáli Chicago. Majú spoločný motív: nie je dôležitá sila svalov ani zbraní, ani pravdy, ale len sila slov.
Ten, kto ovláda slová, je neporaziteľný. „Každý má talent – Michael Jordan to vie s loptou, Charles Manson zabíja ľudí, ja rozprávam,“ hovorí hlavná postava Nick Naylor – muž, ktorý pravdu neskrýva, „iba filtruje“. Nie náhodou jediným človekom, ktorý ho môže ohroziť, je jeho milenka Polly Baileyová. Novinárka. Naylor to so slovami predsa len vie lepšie ako ona.
Ďakujeme, že fajčíte nerieši problém nikotinizmu. Je predovšetkým o spoločnosti ovládanej médiami, reklamou, manažérmi marketingu a PR. Spoločnosti, ktorá sa chytila do svojej vlastnej pasce. Spoločnosti nakazenej rakovinou slov. Spoločnosti, v ktorej dnes všetci žijeme.