Do roku 1989 sa o Vianociach oficiálne hovorilo ako o sviatkoch pokoja a mieru, o čase rodinných stretnutí. Z jednej strany je dosť neprirodzené, ak Vianoce začneme vítať už na začiatku novembra. Z druhej však treba povedať, že aj v minulosti sa na sviatky zimného slnovratu chystali dlhšie. Predchádzala im zabíjačka, upratovanie, odmeňovanie pastierov a služobníctva, koledovanie a podobne. V ianoce by mali byť hlavne pre deti. Plné čarovných bytostí, rozprávok, opúšťajúce všednú realitu každodenného života. Skutočnosť je iná. Vládne im tvrdý biznis, vidina zárobku, ktorý v týchto dňoch niekoľkonásobne stúpne. Počas adventu sa obchody pretekajú v chytení zákazníkov do svojich sietí.
Ceny raketovo šplhajú, ľudia sa tlačia v obchodoch v zhone za nákupmi alebo sa oblievajú vareným vínom na vianočných trhoch. Sú to Vianoce, aké ich naozaj chceme mať? Podľa obchodníkov určite áno. Konzultantské firmy sa predháňajú v predvianočných prieskumoch. Opisujú zvyky obyvateľov, štatistikami zásobujú hladných novinárov.
Obyvatelia ktorého štátu utratia na Vianoce najviac?
Z nejakého prapodivného, neznámeho dôvodu sú najštedrejší Íri. Darčeky ich podľa prieskumov budú stáť niečo vyše osemsto eur. Naopak najlakomejší ostanú liberálni Holanďania, ktorí sa uspokoja iba s dvesto eurami. Priemerná európska domácnosť minie za darčeky približne 456 eur, teda 16,5-tisíc korún.
Pozitívna nálada pred Vianocami sa šíri ako revolúcia hlavne Francúzskom. Nezamestnanosť tu klesá, optimizmus zvyšuje i očakávané zníženie daní. Priemerná francúzska domácnosť chce minúť na sviatky skoro 600 eur, do vreciek obchodníkov tak pribudne okolo 13 miliárd eur. Na rozdiel od Francúzov pesimizmus prevláda u susedov Talianov a Nemcov. Spolu s popularitou kancelárky klesajú aj predvianočné výdavky. Nemci chcú nakupovať hlavne v diskontných obchodoch, Taliani v hypermarketoch, kde vedľa čerstvých rýb a zeleniny dostanú tiež televízory, lyže, knihy alebo práčky.
Slováci chcú veľké a silné autíčka
Pod priemerným slovenským vianočným stromčekom býva 15 darčekov. V Česku žmýkajú peňaženku trochu viac, doprajú si v priemere až 26 darčekov. Čo prinesie Ježiško tohto roku? Malí Slováci túžia hlavne po hulákajúcich autíčkach a cikajúcich bábikách. Podľa obchodníkov rodičia nič nepokazia, ak potomkovi darujú autíčko, či bábiku.
Nad obyčajným angličákom či žmurkajúcou bábou by však mnohé deti asi ohrnuli nos. Chlapcom vraj urobí radosť auto na vysielačku, ktoré húka, bliká a prekonáva ťažké prekážky ako prah na dverách, či zabudnutú papuču.
Dievčatá sa zase potešia z bábiky, ktorá plače, smeje sa, ciká alebo dokáže piť z fľašky. Hitom Vianoc sú vraj aj rôzne roboty, jaštery či zvieratká z plyšu. Polovica Slovákov nakupuje darčeky v decembri, tretina si odkladá nákupy na poslednú chvíľu.
Medzi chlapcami sú teraz tiež obľúbené rôzne dráhy s vystreľovacími autíčkami, ktoré sa dajú kúpiť napríklad za necelých 900 korún.
Naďalej populárne sú i rôzne imitácie džípov, kamiónov či pretekárskych monopostov na diaľkové ovládanie, ktoré svietia či vydávajú rôzne zvuky. Veľkej obľube sa naďalej teší lego, z ktorého sa dá postaviť takmer všetko - od auta, lode, lietadla, vrtuľníka až po dom.
Nevidiacim odpovie Ježiško v braillovom písme
Spomenuté darčeky, či túžobné priania môžu deti poslať Ježiškovi aj tento rok. Slovenská pošta po ôsmy raz organizuje akciu "napíš Ježiškovi". Vianočné listy treba poslať na adresu 999 99 Ježiško. Podľa pošty každý pisateľ dostane odpoveď a tiež malý darček. Zatiaľ prišlo niečo cez tisíc listov, prvé už koncom októbra.
Každý rok pošle Ježiškovi list približne 100-tisíc detí, v minulom roku prišlo rekordných 116 315 želaní nielen zo Slovenska, ale napríklad aj z Čiech, Maďarska, Japonska či Kanady.
Zvláštnosťou sú želania od nevidiacich detí. Aj tie dostanú od Ježiška odpoveď, ale v braillovom písme. V minulom roku prišlo 120 takýchto listov.
Vianoce potešia aj banky
Cesta späť, zo snenia do reality je ťažká. Darčeky dnes náležia skôr bankám presviedčajúcich, že žiť na úver je v móde. Klienti sa tešia, banky súťažia. Slováci sa zadlžujú ako nikdy predtým. Banky lákajú výhodami, vrátane súťaží o vecné ceny. Akcie, či atmosféra na ľudí pôsobia. V porovnaní s celoročným priemerom objem schválených spotrebných úverov vzrastie pred Vianocami podľa odhadov bánk o tretinu.
Medzi úvermi kraľujú bezúčelové úvery. Ako naznačuje názov, tento typ úveru je možné použiť bez obmedzenia účelu a bez akéhokoľvek zabezpečenia. Hoci NBS zvýšila kľúčovú úrokovú sadzbu niekoľkokrát a úvery zdraželi, banky vraj pokles záujmu nezaznamenali.
SITA, ČTK