Obaja ponúkajú dva roky nekonečných volaní zadarmo, paušály za menej ako 500 korún, telefóny za korunu a k tomu možnosť vyhrať milión či auto luxusnej značky. Aby ich "vianočné posolstvo" bolo zrozumiteľné skutočne každému, nútia reklamných tvorcov k nadužívaniu superlatívov ako "nekonečne štedrá" (vianočná ponuka), "najštedrejšia" (vianočná ponuka), "fantastické" (ceny, mercedesy), "nekonečné" (hovory, esemeskovanie), "super" (telefóny), "najlacnejší" (program), či jednoducho - "zadarmo".
Výsledok? "Nekonečne dlhé" rady čakajúcich zákazníkov tak u jedného, ako aj druhého operátora. Čo na tom, že bežný smrteľník si kupuje nový, krajší, lepší telefón a mobilný operátor mu predáva nový kontrakt. Hlavná vec, že spokojné sú obidve strany.
Tak mi prišlo na um, čo by sa asi stalo, keby operátori prestali v predvianočnom období vysielať svoje reklamy. Prestali by ľudia kupovať nové telefóny? Určite nie, veď životnosť batérie a technologická zastaranosť tak či tak zákazníka nútia kúpiť si nový mobil. Nastal by masívny odchod ku konkurencii? Pravdepodobne nie, veď predvianočná ponuka - či už je "nekonečne štedrá" alebo "najštedrejšia" - je u oboch operátorov zhruba rovnaká. Tak potom, o čo tu teda vlastne ide?
Odpoveď je prostá: mobilní operátori sa ocitli v pasci, ktorú si pre niekoľkými rokmi na seba sami nastražili. Keďže vždy pre Vianocami najintenzívnejšie lákali zákazníkov, aby prešli na mesačné paušály, práve Vianoce sú - z hľadiska možného odchodu ku konkurencii - najkritickejšie. Pre operátora je najdôležitejšie nestratiť "svojho" zákazníka, zaviazať si ho na ďalšie dva roky a prípadne mu predať vyšší a teda drahší paušál - tak ako každé Vianoce.
Autor: MARIAN TIMORACKÝ, marketingový konzultant