Prezident Kia Motors Slovakia In-Kyu Bae vo štvrtok informoval, že automobilka plánuje rozšíriť výrobu motorov v žilinskom závode z pôvodných 300-tisíc na 600-tisíc kusov ročne. Motory by sa totiž mali dodávať aj pre závod Hyundai v českých Nošoviciach. „V prvom alebo druhom štvrťroku budúceho roka začneme stavať novú továreň na motory v Žiline. Mala by začať prevádzku na konci roka 2008,“ povedal In-Kyu Bae.
Minister Jahnátek potvrdil, že automobilka môže požiadať o dodatočné investičné stimuly aj v prípade tejto investície. „Budem robiť všetko pre to, aby sme našli vhodné investičné stimuly pre túto investíciu,“ povedal minister.
Podľa pravidiel Európskej únie môžu byť investičné stimuly maximálne do výšky 15 percent uznateľných nákladov investície. Kia by tak mohla od štátu získať ďalších 1,2 miliardy korún. Jahnátek je presvedčený, že s dodatočnou štátnou podporou nebude mať problém ani ministerstvo financií pod vedením Jána Počiatka.
Pôvodná výška štátnej podpory schválená pre Kiu bola 113,8 milióna eur (asi 4 miliardy korún). Štátna podpora sa vypláca postupne.
Kia ešte nedávno oznámila zvýšenie investície o zhruba 200 miliónov eur (asi 7,1 miliardy korún) na jednu miliardu eur. Hovorkyňa SARIO potvrdila, že od štátu dostane ďalších 30 miliónov eur (1,06 miliardy korún). Štátnu podporu však musí ešte schváliť Európska komisia. „Malo by sa to vyriešiť do konca roka,“ povedala Junasová.
Minister Jahnátek povedal, že štátnu podporu získajú aj subdodávatelia automobilky Kia pri Žiline. Dzurindova vláda zastavila podporu pre dodávateľov začiatkom roka. Žiadali zhruba 660 miliónov korún. „Áno, rozhodli sme sa podporiť aj subdodávateľov,“ povedal Jahnátek. Pripomenul však, že subdodávatelia majú preinvestovať 5 miliárd korún.
Kia je jedinou automobilkou na Slovensku, ktorá má u nás postavenú aj motoráreň. PSA Peugeot Citroen a Volkswagen dovážajú do svojich závodov na Slovensku už hotové motory. Je to však preto, že ide o európske automobilky, ktoré majú svoje motorárne vybudované už inde v Európe.
Podľa Jána Lešinského, prezidenta Spolku automobilových inžinierov a technikov Slovenska, v prípade motorov ide o výrobu s vyššou pridanou hodnotou.
Lešinský predpokladá, že automobilka bude postupne, najmä väčšie motorové časti hľadať u slovenských dodávateľov. Bude to príležitosť najmä pre výrobcov ľahkých kovov.
Autor: of