Na letisku už podľa Aleny Koišovej z tlačového oddelenia skončili verejné obstarávania aj väčšina stavebných prác. Naopak, na hranici sa kontrakt s dodávateľom zatiaľ len pripravuje. Zmluvu chce ministerstvo podpísať do 20. decembra.
Na letisku už treba dorobiť len stavebné úpravy na oddelenie "schengenských a neschengenských" cestujúcich, na hranici treba dobudovať celý systém fyzickej a technickej ochrany hranice a dokončiť budovy hraničných kontrol.
Rakúska ministerka vnútra nedávno povedala, že slovenský systém na hranici nie je dobrý, nijako to však nespresnila. Ministerstvo nevie, čo mala na mysli. "Vieme o nedostatkoch s riadením kontroly, budeme sa zaoberať riešením právomocí v oblasti spravodajstva a vyšetrovania a taktiež vzdelávaním príslušníkov polície," povedala Koišová. O nedostatkoch vie ministerstvo aj pri ochrane údajov.
Po vstupe do Schengenu sa ministerstvo pripravuje aj na väčší záujem cudzincov, a to nielen nelegálnych migrantov. Vychádza zo skúseností ostatných krajín. Na prevádzačstve sa často podieľajú aj policajti, hoci ich počet vraj klesá. Za posledné dva roky odhalili vždy len jedného, kým v roku 2003 osem.
Najviac nelegálnych migrantov na Slovensko prejde práve z Ukrajiny, v roku 2005 však začala byť pre nich zaujímavá aj cesta cez Poľsko. Nelegálnych migrantov všeobecne ubudlo, zo Slovenska sa snažia cez hranice s Rakúskom dostať ďalej na Západ. 1278 nelegálnych migrantov pochádzalo z Ruska, 1126 z Moldavska, 582 z Indie, 435 z Číny, 356 z Gruzínska a 192 z Pakistanu.
Slovenská informačná služba sa k otázke, čo považuje z hľadiska Schengenu za najväčšie bezpečnostné riziko pre Slovensko, odmietla vyjadriť. (mož)