BRATISLAVA - Kampaň pred tohtoročnými komunálnymi voľbami bola hlavne v Bratislave neobvykle veľká. Podľa experta na reklamu Michala Ruttkaya mohla z hľadiska výdavkov predstihnúť aj júnové parlamentné voľby. "Ani jeden z mobilných operátorov nemal ešte nikdy takúto silnú kampaň," povedal o súboji v hlavnom meste. Mobilní operátori sú najväčšími zadávateľmi reklamy na Slovensku.
V centrálach strán SME tvrdili, že príliš veľké sumy na kampaň nedávali. Podľa ústredného tajomníka KDH Pavla Abrhana ústredie neprispelo ani korunou. Podobne to bolo podľa hovorcu Martina Maťka aj s SDKÚ. Podľa predsedu SMK Bélu Bugára centrála strany prispela kandidátom dohromady zhruba 2 miliónmi korún. Ústredná tajomníčka HZDS Zdenka Kramplová hovorí len o približne polmiliónovej sume.
Najviac na kampaň dal Smer. Podľa hovorcu Ondreja Kotúčka ústredie poslalo krajským organizáciám spolu 10 miliónov korún.
Len na kampane pred voľbami bratislavského primátora dali kandidáti najmenej 16 miliónov korún. Andrej Ďurkovský SME povedal, že jeho kampaň stála odhadom okolo 9,5 milióna. Povedal, že zverejní tých darcov, ktorí s tým budú súhlasiť. Nepovedal ani to, koľko dal on sám alebo bratislavské organizácie KDH a SDKÚ, ktoré ho podporovali. Bližšie informácie o nákladoch však vraj určite zverejní.
Ďurkovského neúspešná protikandidátka Monika Flašíková-Beňová tvrdí, že na kampaň minula 3,8 milióna korún. Nemala vraj žiadneho sponzora okrem Smeru, ktorý jej prispel asi 50-tisíc. Tvrdí, že Ďurkovský na kampaň minul oveľa viac ako ona. "Ak ideme počítať, koľko mal pán Ďurkovský inzercie, mal minimálne raz toľko bilbordov ako ja a nepočítam kampaň na stĺpoch verejného osvetlenia a na stožiaroch," povedala Beňová. Primátor mohol podľa jej odhadu do predvolebného boja dať aj okolo 40 miliónov korún. Tretí kandidát Marián Kočner dal len na súťaže pre voličov 3 milióny korún.
Primátori niektorých iných krajských miest však tvrdia, že ich kampane boli oveľa lacnejšie ako bratislavská. Podľa nového šéfa prešovskej samosprávy Pavla Hagyariho išlo na jeho propagáciu asi len 600-tisíc korún, z ktorých 20 - 25 percent platil z vlastného. Pomerne nízke číslo vysvetlil tým, že jeho priaznivci "poskytli zadarmo bilbordy alebo tlačili grátis". O presných sumách vraj nemá prehľad. Prispeli na ňu hlavne "ľudia z Prešova, ktorí výrazne chceli zmenu". Kľúčovým posolstvom jeho kampane bolo rozhýbanie ekonomiky a zvýšenie zamestnanosti. Tvrdí, že päťmiliardová investícia pre mesto je už na ceste. Volebným asistentom Hagyariho bol Rastislav Vasilišin, zastupujúci finančnú skupinu J&T.
Novozvolený primátor Banskej Bystrice Ivan Saktor povedal, že na kampaň išlo 1,1 milióna korún, z ktorých polovicu dal on sám. Zvyškom prispel Smer.
Primátor Trnavy Štefan Bošnák z KDH vraj na kampaň minul okolo 700- až 800-tisíc; on sám prispel okolo 250- až 300-tisíc korún. Jeho kampaň bola na pomery krajského mesta pomerne nenápadná.
Kampaň pred obecnými voľbami je jedinou, v ktorej kandidáti nemusia zverejniť náklady. Nie sú povinní udať ani sponzorov či sponzorských firiem. "Mal by to upraviť zákon. Teraz je veľmi ťažko od niekoho žiadať zverejnenie údajov, pokiaľ s tým predtým nerátal," hovorí o povinnom zverejňovaní nákladov na kampaň Zuzana Wienk z Aliancie Fair-play.
Autor: fra