Krajské mestá volili pravicu

BRATISLAVA - Hoci v celoslovenskom meradle vyšli zo sobotňajších komunálnych volieb úspešnejšie vládne strany, v krajských mestách sa podstatne viac darilo ...

BRATISLAVA - Hoci v celoslovenskom meradle vyšli zo sobotňajších komunálnych volieb úspešnejšie vládne strany, v krajských mestách sa podstatne viac darilo opozícii. Sociológ Pavel Haulík úspech pravice vo veľkých mestách pripisuje "relatívne menšej nezamestnanosti, vyšším príjmom a pracovným možnostiam s väčšou pridanou hodnotou".

Na celom Slovensku získali koaličné strany samostatne alebo vo vzájomných koalíciách 1011 starostov a primátorov a 8484 poslancov, opozičné strany obsadili 575 radníc a získali 6616 poslancov. Oba tábory zastupuje ešte aj neznámy počet ďalších primátorov, starostov a poslancov, ktorých podporovali zmiešané koalično-opozičné zoskupenia a kde nie je jasná ich stranícka príslušnosť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V ôsmich krajských mestách získali pravicové strany až päť primátorov, nezávislý primátor Prešova, advokát Pavel Hagyari inklinuje tiež k pravici. Vládny Smer bol, naopak, úspešný v Nitre a Banskej Bystrici, kde sa primátormi stali Jozef Dvonč a bývalý odborársky šéf Ivan Saktor.

Víťazne opozícia vyšla aj zo súboja o zastupiteľstvá krajských miest. Pravicoví poslanci majú prevahu v Bratislave, Košiciach, Trnave, Žiline a Prešove.

Vládne strany tesnou väčšinou jedného hlasu dokázali obsadiť iba parlamenty v Trenčíne a Nitre, v Banskej Bystrici v dôsledku množstva nezávislých nemá väčšinu ani jeden tábor. Primátor Trenčína Branislav Celler je zároveň jediným primátorom krajského mesta, ktorý bude čeliť poslaneckej väčšine z opačného tábora.

SkryťVypnúť reklamu

Z celkového počtu 310 poslancov krajských miest patrí opozícii až 175 a vládnym stranám 82 mandátov. Mimoparlamentné strany dokázali v najväčších mestách získať len 19 poslancov.

Haulík si myslí, že úspech pravice vo veľkých mestách je zjavný a čiastočne kompenzuje menší úspech opozície na vidieku. Krajské mestá sú podľa neho pre politické strany zaujímavé ako výkladná skriňa, ale na "získanie rozhodujúcej politickej moci v krajine to ešte nestačí", upozorňuje. "Na Slovensku totiž veľké mestá zatiaľ voľby nerozhodujú," dodal.

Krajské mestá boli úspešnejšie aj v predošlých komunálnych voľbách v roku 2002, keď pravica získala päť primátorov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 652
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 423
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 731
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 312
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 426
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 703
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 939
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 259
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu