í? Ide o umelecký projekt a súčasť výstavy politického umenia, ktorá prebieha v kultúrnom centre Stanica.
Zámerom diel, ktoré vznikali počas týždňového workshopu, bolo podľa organizátorov projektu Radovana Čerevku a Mareka Adamova reagovať na špecifickú situáciu v meste. Ide nielen o reflexiu, ale aj o atak na našu politickú súčasnosť. V záplave umelo optimistických predvolebných sloganov totiž umelecké bilbordy ponúkali kritický pohľad.
Odfotený neónový nápis Východ českého umelca Jana Nálevku kladie otázky o našom politickom smerovaní a pozícii. Mapa Žiliny zobrazená ako terč posiaty šípkami obchodných firiem od Mária Chromého nesie ironický titulok „Budujme silnú Žilinu“. Radovan Čerevka na bilbord provokatívne umiestnil Tatry s maďarským parlamentom a nápisom v maďarčine „Od nás nie je nikam ďaleko“. Tomáš Makara vytvoril znak SNS skombinovaný s kórejskou vlajkou, ktorá je jasným odkazom na automobilku Kia.
Bilbordy sú len jednou časťou výstavy nazvanej Hrach na stenu hádzať. V galérii kultúrneho centra sú umiestnené ďalšie diela, ktoré reagujú na našu históriu a súčasnosť, ale aj všeobecne na politické témy. Zúčastnení umelci sú z mladšej generácie a s týmito otázkami pracujú už dlhší čas.
Podľa organizátorov je všetkým výtvarníkom „vlastná značná dávka irónie. Irónia odľahčuje ich diela pracujúce s reálnou skutočnosťou. Svoj postoj modelujú skôr pomocou postoja niekoho iného. Nežijeme v časoch, kde by mali platiť veľké pravdy, a to isté platí aj v umení“.
Politické umenie si aj na našej výtvarnej scéne čoraz razantnejšie nárokuje na svoje nezastupiteľné miesto. Z obdobia minulého režimu sa tento termín spája s vynúteným politickým smerovaním umenia v rámci propagandy. Oproti vynútenému angažovaniu je však súčasné politické umenie slobodným umeleckým rozhodnutím. Prezentuje vlastné názory, ktoré spochybňujú alebo provokujú, a tak vyzýva divákov na kritický pohľad. Žilinská výstava k tomu určite prispela.
Autor: LENKA KUKUROVÁ (Autorka je výtvarná teoretička)