sek Hričovské Podhradie - Žilina, keď pri vyhodnocovaní ponúk zohľadňovali aj referencie uchádzača, a žiada nápravu. Referencie znamenajú súhrn skúseností uchádzača o verejnú zákazku.
Kritérium referencií sa môže používať len na hodnotenie uchádzača, či je vôbec schopný splniť predmet zákazky. Nemôže však byť už použité v samotnom tendri. Komisia teraz čaká, aké nápravné opatrenia jej slovenská strana predloží do 18. decembra.
„Od dnešného dňa, keď zistíme, že v prebiehajúcej súťaži je použité kritérium referencie alebo predošlých skúseností, takúto súťaž zrušíme,“ povedal včera predseda úradu Béla Angyal. Podľa neho ak tieto opatrenia komisia nebude považovať za dostatočné, predloží celú vec na Európsky súdny dvor a „hrozí, že sa zastaví financovanie výstavby diaľnic na Slovensku z eurofondov“. Úrad verí, že tento krok uspokojí Európsku komisiu a Slovensku nebude hroziť zastavenie finančnej podpory EÚ na budovanie diaľnic.
Komisia začala konať na základe podnetu z minulého roka. Prvé vysvetlenie, ktoré predložila ešte predchádzajúca vláda, nestačilo.
Hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík pripustil, že sa Európska únia môže rozhodnúť nepreplatiť diaľničný úsek pri Žiline. Náklady na výstavbu úseku D3 dosahujú zhruba 5 miliárd korún. Z eurofondov by sa pritom malo prefinancovať až 4,2 miliardy. To by znamenalo vážny rozpočtový problém, ako aj problém v súvislosti s napĺňaním zmluvy s automobilkou Kia.
Jánošík tvrdí, že riziko zastavenia financovania výstavby diaľnic z európskych peňazí hrozí len v tomto jedinom prípade, nie pri všetkých diaľničných úsekoch. Národná diaľničná spoločnosť už viac ako jeden rok nepoužíva pri tendri kritérium referencií, povedal Jánošík. Ministerstvo dopravy sa k celej veci zatiaľ nechcelo vyjadriť.
Angyal vidí riziko v tom, že k podobnému kroku pristúpila komisia v iných krajinách, aj keď v inej veci.
Verejné obstarávanie môže podľa neho budiť nedôveru aj pre kartelovú dohodu šiestich stavebných firiem. Úrad ich chce vyškrtnúť zo zoznamu podnikateľov, ktorí sa môžu uchádzať o verejné zákazky. V zmysle zákona by firmy mohli byť takto postihnuté až päť rokov. „Prikláňam sa k tomu, aby päťročná lehota plynula od 6. novembra, lebo vtedy nadobudlo právoplatnosť rozhodnutie Protimonopolného úradu,“ povedal Angyal.
Úrad konal na základe rozhodnutia Protimonopolného úradu, podľa ktorého sa firmy v roku 2004 dohodli na cenách. Tie predložili v tendri na stavbu prvej časti diaľničného úseku Mengusovce - Jánovce pod Vysokými Tatrami. Protimonopolný úrad im uvalil pokuty v celkovej výške 1,349 miliardy korún.
Autor: of