ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR
BRATISLAVA - Avizované rušenie zhruba 200 vlakových spojov, teda 8 percent, a obmedzenie ďalších asi 300 nebude. Premiér Robert Fico včera ráno s hnevom zastavil avizované rušenie. Podal si ministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer) aj šéfov Železničnej spoločnosti. Nevysvetlil záhadu, prečo hovorili o rušení vlakov, keď - ako on tvrdí - na koaličnej rade dohodli opak.
Nie je vylúčené, že spoje rušiť naozaj mali, ale pred komunálnymi voľbami sa premiér rozhodol neriskovať. Rušenie sa totiž malo týkať aj spojov v chudobnejších oblastiach.
Peniaze sa zrazu našli
Dovčera boli v Železničnej spoločnosti aj na ministerstve dopravy všetci presvedčení, že zrušia osem percent spojov. Po Ficovom zásahu dostal riaditeľ firmy Milan Chúpek (SNS) správu od ministra dopravy Vážneho, že dostane ďalšie peniaze.
"Železničná spoločnosť Slovensko už teraz nemá dôvod na radikálnu redukciu vlakov. Cestovný poriadok na budúci rok platí v takom rozsahu, ako v tomto roku," povedal včera hovorca národného osobného dopravcu Miloš Čikovský.
Železničná spoločnosť nakoniec dostane v budúcom roku od štátu 5,4 miliardy korún. To je zhruba toľko, čo žiadala. Napriek tomu však môžu byť v priebehu roka niektoré vlaky zrušené. "Budeme sledovať využitie jednotlivých vlakov a tie, ktoré budú nedostatočne vyťažené, navrhneme zrušiť alebo obmedziť," povedal Čikovský.
Pôvodne mali železničiari dostať v budúcom roku 4,5 miliardy korún, podobne ako v tomto a minulom roku. Vláda Mikuláša Dzurindu im dala vlani súhlas na úver vyše 800 miliónov korún. V roku 2004 zase časť peňazí doplatila, a úver odsúhlasila na ďalšiu časť.
Budúcoročný výpadok chcela Ficova vláda riešiť najprv tzv. kĺzavou doložkou 400 miliónov korún. Prepravca by však musel aj tak zrušiť asi 200 spojov a obmedziť ďalších takmer 300.
Na koaličnej rade sa trojica Fico-Mečiar-Slota dohodla na zvýšení dotácie na 5 miliárd korún s tým, že sa kĺzavá doložka zruší. "Nedá sa povedať, kde konkrétne sa tieto peniaze v rozpočte nájdu," povedal hovorca ministra financií Miroslav Šmál. Podľa neho by to mali byť peniaze z úspor verejnej správy a ministerstiev, alebo z vyšších príjmov rozpočtu.
Peňazí by však aj po zvýšení rozpočtu na 5 miliárd korún nebolo dosť, stále by chýbalo asi pol miliardy.
Fico: Asi si sedeli na ušiach
Ešte včera hovorca rezortu dopravy Marián Jánošík pre denník Pravda povedal, že "nijaké peniaze navyše pre Železničnú spoločnosť nebudú". Po rokovaní v utorok večer, na ktorom sa zúčastnil minister Vážny aj premiér Fico, došlo k politickému rozhodnutiu. Spoje sa rušiť nemajú a Železničná spoločnosť dostane aj tzv. kĺzavú doložku. V praxi by išlo o súhlas štátu na úver.
"Pravdepodobne si predstavitelia osobnej dopravy sedia na ušiach. Bola koaličná rada a jasne povedala závery, že netreba rušiť spoje a prepúšťať zamestnancov," povedal včera po rokovaní vlády premiér k správam o rušení spojov. Vážny, ktorý sedel na tlačovke vedľa Fica, vzal časť viny na seba.
"Ani pán minister si nedá za klobúk, čo som mu ráno povedal. Je to v príkrom rozpore s programovým vyhlásením vlády a koaličnej rady. Na koaličnej rade sme sa dohodli na postupoch. Tie garantujú, že osobná doprava bude mať dosť finančných zdrojov, aby zvládla rozsah dopravy, ktorý bol garantovaný aj v roku 2006," tvrdí Fico.
Na otázku, z čoho zaplatia zvýšenie dotácie železničnej spoločnosti, Fico povedal, že pre neho je dôležitý 2,9-percentný deficit štátneho rozpočtu a železničná doprava ostane zachovaná v pôvodnom rozsahu. "Ak vám toto nestačí, neviem, ešte aké ďalšie informácie potrebujete," hovorí.
Vážny po tlačovke hovoril, že rušenie spojov zastavili po silnej intervencii premiéra. "So situáciou nie som najspokojnejší, stále existujú rezervy v efektívnosti podnikania," tvrdí.
V Železničnej spoločnosti napokon nehrozí ani prepúšťanie, ktoré by malo súvis s nízkou štátnou dotáciou. O prácu malo prísť takmer 300 ľudí. Podľa Čikovského "spoločnosť v rámci zvyšovania efektivity prepustí v budúcom roku asi 10 percent pracovníkov". Ide o rozhodnutie nového generálneho riaditeľa Chúpeka. Zatiaľ nie je jasné, ktorých pracovných pozícií sa prepúšťanie dotkne.
Ako sa vyvíjalo rušenie-nerušenie spojov
Železničná spoločnosť ešte za bývalej vlády začala pripravovať grafikon, pretože ten sa uzatvára v medzinárodnej doprave rok vopred, vo vnútroštátnej pol roka vopred. Niektoré vlaky sa môžu do grafikonu vložiť, alebo z neho vyhodiť aj neskôr, ale grafikon ako celok nie je možné meniť.
Železničná spoločnosť pripravovala grafikon podľa tohtoročnej úrovne, vedenie nepočítalo, že by nová vláda znížila dotáciu na stratovú osobnú dopravu. Vláda však pre rok 2007 pri príprave štátneho rozpočtu schválila na osobné vlaky 4,5 miliardy korún, o miliardu menej, ako mali tento rok. Na ministerstve dopravy pochopili, že by to znamenalo radikálne rušenie spojov, tak navrhli Železničnej spoločnosti pripraviť rušenie tak, ako keby dostala 4,9 miliardy. Lenže už bol vytlačený cestovný poriadok so spojmi za pôvodných 5,5 miliardy. Železničiari začali škrtať a zastavili sa pri zrušení ôsmich percent spojov. Do cestovného poriadku chceli dodatočne vložiť oznam o tom, ktoré vlaky sú zrušené. Po včerajšom oznámení vlády ho meniť netreba. (rf)
Čo by znamenalo rušenie vlakov
Železničná spoločnosť podľa pôvodného plánu škrtala tie spoje, ktoré sú málo vyťažené. Niektoré spoje chceli ukončiť v skoršej stanici. Napríklad pôvodne plánovaný vlak z Košíc do Liptovského Mikuláša by skončil v Poprade, rýchlik z Bratislavy do Čiernej nad Tisou by skončil v Košiciach a podobne. Poodsekávali ramená asi pri tristo vlakoch, pri niektorých zrušili víkendové spoje, aby to ľudia nepocítili až tak dramaticky.
Železničná spoločnosť si pravidelne robí štatistiky vyťaženosti vlakov. Snažila sa teda rušiť tie spoje, kde je vlak menej vyťažený a paralelne ide aj autobus.
Vypadli by aj niektoré rýchlikové spoje na pomerne chudobnej južnej trase medzi Zvolenom a Košicami. Zrušili by aj mnohé typické regionálne spoje, ako Šahy-Dudince, Plešivec-Revúca, ale aj niektoré spoje v Tatrách. (rf, ik)
Autor: sp