Doisneauove fotografie sa prihovárajú stále s rovnakou nehou, humorom a poéziou. Vedú nás do bistier a kaviarní parížskych predmestí, do parkov, na trhy a nábrežia Seiny. Francúzska fotografia by bola o mnohé ochudobnená, keby v 30. rokoch minulého storočia priemyselný fotograf Doisneau nútene neopustil dielne Renaultu a nenamieril si to do maliarskych ateliérov a ateliérov parížskej módy. Výtvarnosť jeho snímok má možno korene v priateľstve s Braqueom, Picassom, Brancusim a Légerom, ale námety vyrastajú priamo zo srdca fotografa, ktorý našiel zaľúbenie v malých ľuďoch veľkého Paríža.
Na Robertovi Doisneauovi je najkrajšie, že so svojím aparátom bol vždy na poľovačke za šťastným okamihom. Snímky majú ľahkú, úsmevnú pointu. Cez hľadáčik sa dívalo oko majstra – pozorovateľa. „Sú dni, keď prostú schopnosť vidieť cítiš ako pravé šťastie. Cítiš sa tak bohatý, že máš preveľkú radosť, o ktorú sa chceš rozdeliť s ostatnými,“ vyznáva sa Doisneau v autobiografii Ukradnuté okamihy.
Oveľa známejší výrok, že všetky dobré fotografie urobil za tri sekundy, vyznel ku koncu jeho života ako klamstvo. Vyšlo najavo, že „autentické okamihy“ na svojich snímkach inscenoval. Pritom takmer vošiel do dejín ako majster „candide camera“ - úprimného, priameho fotoaparátu.
Diskusia o autentickosti sa odohrávala na súde a týkala sa slávnej snímky Bozk pred radnicou. V roku 1950 ju urobil pre americký časopis Life ako súčasť reportáže o parížskych zamilovaných. Pôvodne sa považovala za náhodnú, no po dvadsiatich rokoch manželia Denise a Jean-Louis Lavernovci tvrdili, že na fotografii sú oni a Doisneaua zažalovali za porušenie autorských práv. Žiadali vysoké odškodné, preto musel priznať, že sa na fotografovaní za honorár dohodol s dvomi študentmi herectva Francoise Bornetovou a jej vtedajším priateľom Jacquom Carteaudom. Hoci Bozk pred radnicou je najvydarenejší, dnes sú známe viaceré zábery zamilovanej dvojice z rôznych častí Paríža.
Originál Bozku sa v apríli minulého roku spolu s negatívom dostal do dražby. Do aukčnej siene Artcurial ho dala na predaj žena z fotografie, teraz už 76-ročná francúzska herečka Francoise Bornetová. Sedela na dražbe a sledovala, ako sa výkričná cena vyšplhala takmer na osemnásobok. Anonymný kupec zo Švajčiarska získal fotografiu, ktorú Bornetová dostala od autora darom, za 155tisíc eur. Pritom sám Doisneau si fotografiu nijako zvlášť necenil. Pred novinármi ju okomentoval ako povrchný, ľahko predajný, skrátka taký „une image pute“, kurevský obrázok.
Napriek všetkej kritike sa Bozk stal romantickým bestsellerom, trojsekundovým okamihom večnosti, ktorý sa v obchodíkoch parížskych uličiek predá ročne 70-tisíckrát ako plagát po 20 eur.
Láska a ostnatý drôt, 1944. FOTO – PARÍŽSKA RADNICA |
Autor: MILADA ČECHOVÁ Paríž - Bratislava