Výstava je miesto, kde vystavovatelia - firmy prezentujú svoje výrobky a služby. Snažia sa prilákať návštevníkov k svojmu stánku prostredníctvom usmievavých hostesiek, netradičnou prezentáciou svojich produktov, očariť nielen zrakový, ale aj sluchový či čuchový vnem. Stretáva sa tu odborná aj široká verejnosť. Kongres je určený predovšetkým pre odbornú verejnosť, špecialistov v určitej oblasti či politikov.
Propagačné materiály
"Raz vidieť je lepšie ako stokrát počuť." To je nielen príslovie, ale aj marketingová stratégia vystavovateľov. Návštevníci prichádzajú na výstavu s konkrétnym zámerom alebo len pre zábavu a spestrenie voľného času. Odchádzajú s príjemným pocitom, suvenírom a častokrát aj s náručím plným reklamných predmetov. Každý vystavovateľ si je vedomý, že na týchto pár dní sa musí pripravovať aj niekoľko mesiacov.
Ako však zapôsobiť na návštevníkov, aby si firmu zapamätali a vytvorili si o nej priaznivú mienku? Nálepky, perá s logom firmy, balóniky a prívesky na kľúče sú len malou časťou reklamnej stratégie, ktorú firmy využívajú. Zvýhodnené ceny produktov a služieb sú najväčším lákadlom pre verejnosť. Či už je výstava zameraná na prezentáciu nových značiek automobilov, starožitných predmetov, nábytku alebo poľnohospodárskych strojov a zariadení, vystavený tovar si môžete kúpiť za výhodné ceny a dostať aj užitočné informácie.
Nad čím si lámu hlavu marketári
Výrobcovia, prichádzajúci na trh s novým výrobkom, alebo prezentujúci súčasné výrobky na novom trhu, vynaložia väčšie úsilie na prípravu bulletinu, aby zaujali čo najviac návštevníkov. Príprave bulletinu predchádza prieskum trhu. Na základe jeho výsledkov vedia ľahšie odhadnúť požiadavky trhu. Aj malá firma môže návštevníkov výstavy upútať a vyvolať v nich pocit vysokej kvality výrobkov či služieb. Originálne vypracovaný bulletin vás aj s odstupom času uistí o kvalite toho-ktorého produktu.
Ako pripraviť bulletin, aby zaujal aj náročnejšieho návštevníka?
To je otázka, nad ktorou si lámu hlavu marketingoví manažéri. Nestačí v bulletine uviesť len názov firmy, sídlo a vymenovať produkty, ktoré firma vyrába. Každá spoločnosť, ktorá sa chce presadiť, či udržať na trhu vie, že najviac času a finančných prostriedkov pohltí reklama a tvorba propagačných materiálov. Čím je firma menšia, tým viac finančných prostriedkov musí investovať, aby získala požadovaný podiel na trhu. Vo všeobecnosti treba vedieť, čo predávame, komu predávame, za akú cenu predávame, kto je náš najväčší konkurent a ako chceme osloviť potenciálnych zákazníkov.
Detaily prinášajú zisky
Kto si myslí, že dva dni pred výstavou stačí z počítača vytlačiť na A4 nejaké strohé informácie, nech sa radšej na výstavu ani neobťažuje prísť. Firmy, nazdávajúce sa, že propagačné materiály sú bezvýznamným detailom na výstave, môžu prichádzať o nemalé množstvo klientov, ktorí by im zabezpečili v budúcnosti vysoké zisky. Výstava nie je len prezentácia výrobkov. Je to miesto, kde môžete nájsť dlhoročného odberateľa pre vaše výrobky, ale aj upevniť vzťahy s už jestvujúcimi odberateľmi. Skúste sa teda zamyslieť, či nie je načase pripraviť si propagačný materiál. Ak s prípravou bulletinu nemáte skúsenosti a nemáte ani potuchy čo by mal obsahovať, nechajte si návrh vypracovať reklamnej agentúre.
Ako zaujať?
Pri tvorbe bulletinu si firma stanovuje stratégiu, akou chce dosiahnuť stanovený cieľ, teda zaujať čo najviac návštevníkov, či už konečných spotrebiteľov, výrobcov alebo obchodníkov. Pri rôznych typoch produktov si zvolí vhodnú komunikačnú metódu. Pritom je potrebné prihliadať aj na základné zásady tvorby reklamy, aby zaujala, ale neunavila, zaujala, ale neodradila a zaujala, ale neurazila. Propagačný materiál by mal byť nápaditý, aby každému padol do oka. Nemusí mať formát A4, postačí aj menší formát, nie však taký malý, aby ho návštevník výstavy prehliadol. Dôležité je pri tvorbe uvažovať aj o obsahu bulletinu, kvalite použitého papiera, prípadne iného materiálu, farbe potlače, rozloženia textu a obrázkov a vhodne zvoliť veľkosť písma. Bulletin zaujme, ak je niečím výnimočný a pútavý. Každá firma má svoje reklamné znaky ako logo, slogan či spôsob, akým sa zákazníkom prihovára. Propagačné materiály by sa nemali svojím obsahom a tematikou vzďaľovať od cieľov firmy a firemnej stratégie. Tí, ktorí prídu na výstavu so zámerom tovar kúpiť, požadujú informácie o technických parametroch produktu, výkonnosti, cene, servise, možnostiach kúpy tovaru na splátky, dodacích podmienkach apod. V takom prípade je vhodné vypracovať rozsiahlejší bulletin. Budúca výstava bude pre vystavovateľov omnoho jednoduchšia, ak si na prípravu propagačných materiálov ponechajú viac času. Oplatí sa porozmýšľať, čo sme schopní urobiť vo vlastnej réžii a v akej kvalite, a čo je vhodnejšie prenechať externej firme.
Autor: KRISTÍNA NOGOVÁ