
Aj toto sú ich značky.
„Na každý pokles či náhly rast predaja na trhu treba zareagovať, urobiť prieskum, spoznať životný štýl príjemcov. Generácia X neznáša moralizovanie, vnucovanie, hovorí – dajte mi informácie o produkte a ja sa rozhodnem sám. Neznášajú informáciu ‘toto musí mať každý‘, sú predsa individualisti. Veľký problém mala napríklad Coca Cola so svojím Always (vždy) Coca Cola. Zareagovala reklamou na Sprite – zabudnite na imidž, ten je nanič, len počúvajte smäd,“ vysvetľuje psychologička Elena Hradiská, ktorá sa špecializuje na oblasť reklamy.
Požiadavky X-áčov skvelo kopíruje reklama na Tribit. Dievča príde domov, ľahne si na posteľ a zahryzne do keksu. Jasne hovorí – nevnucujte mi nič, nemanipulujte so mnou, ja viem sama, čo chcem v tejto chvíli urobiť. Negatívne mladí reagujú na slávne osobnosti v reklame, nie sú pre nich viac symbolom, pretože sa nechali kúpiť. Ocenia humor a komunikáciu hudbou, je to blízke ich „MTV mentalite“.
„Nakupujú značky, ale iné ako rodičia, chcú nájsť niečo nové, ale keď sa tá značka rozšíri, nájdu si inú. Výrobcovia môžu reagovať zmenou prístupu – nevnucovať, ale podporovať ich rozhodovanie, alebo sa ukryť pod menšiu, neznámu značku,“ hovorí Hradiská.
„Pred generáciou X tu bola generácia Unisex, stierali sa rozdiely medzi mužmi a ženami. Veľmi dobre reagovala napríklad Nivea, ktorá začala vyrábať kozmetiku nielen pre ženy, ale aj pre mužov. Bolo by dobré, keby reagovali na tieto zmeny napríklad aj školy, nepohoršovali sa nad oblečením, úpravou, ale snažili sa chápať mladých. Hovoria – sme tu, vnímajte nás takých, akí sme. Snažte sa nás pochopiť, hovorte svoj názor, ale nevnucujte nám ho ako jediný správny.“
(haj)